آموزش و پرورش مدارس انگلستان  
1-1 مقاطع تحصیلی در انگلستان
تحصیل اجباری در کشور انگلیس از سه سالگی آغاز می شود و به مدت 14 سال ادامه می یابد . دو سال اول دانش آموزان روزی دو و نیم ساعت به تحصیل مشغول می گردد. بعد از این دوره 6 سال تحصیلات ابتدایی و 5 سال تحصیلات دبیرستانی انجام می پذیرد .
در چهار مقطع ارزیابی به صورت ملی صورت می گیرد .
1- مقطع اول انتهای سال سوم ابتدایی
2- مقطع دوم انتهای تحصیلات ابتدایی یعنی سال ششم ابتدایی
3- مقطع سوم انتهای سال نهم یعنی سال سوم دبیرستان
4- مقطع چهارم انتهای سال یازدهم یا انتهای تحصیلات دبیرستانی که منجر به دریافت مدرک تحصیلی می گردد .
این مدرک از طرف موسسات مستقلی صادر می گردد و به دیپلم مشهور می باشد . در دو سال آخر دبیرستان دانش آموزان می توانند در  سه گرایش تئوری ، فنی و حرفه ای و کار و دانش به تحصیل بپردازند .
افرادی که مایل به ادامه تحصیل باشند می توانند برای دو سال دیگر به تحصیل (در گرایش انتخاب شده­ي خود در مقطع دیپلم ) در کالج یا سیکس فرم ادامه دهند که ملاک انتخاب دانشگاه ها نمرات کسب شده در این مقطع می باشد.
دانشگاه ها البته ملاک های دیگری برای پذیرش دارند که در زیر به آنها اشاره شده است:
1- رزومه ی سوابق تحصیلی داوطلب که باید با استاندارد خاص و بالایی تهیه شود.
2- علاقه های شخصی و جانبی فرد ، گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی های فرد
3- تجربه ی کاری و مطالعات مربوط به رشته ی دانشگاهی ، دانش آموزان در مقطع دیپلم می بایست به مدت دو هفته برای کار به یک محیط کاری مراجعه نمایند.
4- مصاحبه
5- بعضی آزمون ها ی خاص برای بعضی رشته های خاص مانند پزشکی
http://en.wikipedia.org/wiki/education_in_england
 
1-2 هدف دانش آموزان فقط ورود به دانشگاه نیست
به دلیل وجود اقتصاد فعال در کشور انگلیس و به دنبال آن وجود شغل فراوان برای افراد جوان دانش آموزان اندکی برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه ها می شوند .

اکثر دانش آموزان پس از اتمام تحصیلات اجباری وارد بازار کار شده و در کنار آن به تحصیلات فنی حرفه ای یا کار و دانش متناسب با شغل دلخواه خود می پردازند .
آموزش مدارس نیز آنان را مهیّا موقعیت در مشاغل آینده می نماید زیرا آموزش مدرسه زنجیره ای از یک بنای اجتماعی منطقی است.
بعضی آن­ها پس از کسب مدرکی در زمینه ی شغل مورد نظر خود وارد عرصه­ی کار و فعالیت می­شوند .
مهارت اشتغال Beasnessبا تسلط بر تجارت الکترونیک(E.B.)  و مهندسی اینترنت در مهارت­های آموزشی مدارس به­خوبی دیده شده است. مثلا کلیه دانش­آموزان قبل از ورود به دبیرستان  ICDLرا به­خوبی فراگرفته­اند.
از آن­جا که یک فرد با حداقل حقوق تعریف شده توسط وزارت کار می تواند به یک زندگی آبرومند بپردازد. لذا دغدغه­ی ورود به دانشگاه مانند ایران در ذهن دانش­آموزان و معلمان وجود ندارد لذا فرآیند آموزش روند طبیعی خود را طی می­کند.
معلمان با حوصله به تدریس انواع و اقسام درس ها مشغول هستند و هر استعدادی را در مسیر خودش پرورش می دهند. دانش­آموزان نیز با صبر و تلاش در رشته های مورد علاقه ی خود به یادگیری مشغول هستند . تمام درسها در جای خود بسته به علایق دانش آموزان با اهمیت هستند.
 
1-3 خلاقیت
خلاقیت به عنوان یک عنصر مهم در برنامه های آموزشی به چشم می خورد . دانش آموزان از دوران ابتدایی در ارائه ی خلاقیت از خود راهنمایی و تشویق می شوند. درسهایی همچون نقاشی ، کاردستی ، موسیقی ، رقص و به طور کلی دروس هنری مورد توجه جدی دست اندرکاران آموزش می باشد.
نوشتن به صورت خلاقانه از جمله کارهای دیگری است که از همان ابتدا روی آن تاکید می شود.
اصولاً با توجهی که به هر فرد می شود و اینکه نظرات او را ولو ناپخته مورد تشویق و اهمیت قرار می دهند باعث رشد و شکوفا شدن فرد می شود. این دو ریشه در فرهنگ و آموزش صحیح معلمان دارد.
مشارکت فعال دانش آموزن، نفر به نفر در فرآیند آموزش کلاس جزوء استاندارد های لازم الاجرا می باشد و نگاه عملیاتی و اجرایی به دروس به صورت خلاقانه ای توسط دبیران برنامه ریزی می شود.
دروسی که جنبه ی عملی به خود می گیرند ماندگاری بسیار زیادی دارند. بر دیواری مدرسه ای نوشته بود آنچه توسط گوش فرا می گیرید 10%  و آنچه توسط گوش و چشم یاد می گیرید 30% و آنچه با آموختن به دیگران می آموزید 50% و آنچه پس از آموختن به کار می بندید 70% ماندگاری دارد.

1-4 آموزش معلمین
دولت طرحی را به تصویب رسانده و در حال اجرای آن است که تا سال 2012 معلمی که دوره ی  تربیت معلم را نگذرانده باشد در سیستم آموزشی وجود نداشته باشد .از سال 2006 نیز معلمی که این دوره را نگذرانده باشد یا در حال گذراندن آن نباشد به استخدام در نیامده است .
حرفه ای گری Profisionality  در مهارت آموزشی دبیران دیده می شود . درست مانند حرفه جراحی که بدون علم و ابزار لازم، تیغ جراحی بدست نمی گیرد.
کلاس ها برای سطوح مختلف یادگیری ثبت نام می شوند و با جمعیت های 6 تا 40 نفره متغیرند و دبیران مهیّای گردانندگی همه گویی کلاس می باشند.
این دوره ی به شکل های متنوعی ارائه می شود که رایج ترین آنها دوره ی یکساله به صورت تمام وقت است که برای فارغ التحصیلان دوره ی لیسانس علوم طراحی شده است و معادل فوق لیسانس محسوب می گردد .
دولت به افرادی که این دوره را می گذرانند کمک هزینه ی تحصیلی بسیار خوبی می پردازد .
 
1-5 استاندارد سازی
درک مفهوم استاندارد سازی در کشور های پیشرفته کمک فراوانی به درک نظام آموزشی کشور انگلیس می کند چرا که آموزش و پرورش این نظام نیز مانند سایر ساختارهای دیگر جامعه استاندارد سازی شده است . وجود استانداردهای خوب و سطح بالا در نظام آموزشی انگلیس و ملزم کردن دست اندرکاران آموزش به رعایت آنها باعث ارتقاء این سیستم شده است . البته در بعضی موارد نیز این استاندارد سازی معکوس عمل می کند و با ایجاد بروکراسی نامناسب باعث افت کیفیت آموزشی می گردد . ولی در مجموع باعث پیشرفت می گردد .
استاندارد ها از سوی بازار کار محتوای درس خود را می گیرد و کارآمدی فارغ التحصیلان تنها شاخص استاندارد نهایی است.
 
1-6 زنده بودن نظام آموزشی
نظام آموزشی انگلیس پیوند عمیقی با زندگی روزمره دانش آموزان و سایر افراد درگیر در این نظام دارد . موضوعاتی که آموخته می شود به نوعی با زمان حال دانش آموزان پیوند خورده است.

دانش آموزان اثر یادگیری را در زندگی روزمره ی خویش کاملا مشاهده و ملاحظه می کنند . این موضوع در تدوین پروژه های دانشگاهی نیز کاملا به چشم می خورد . پیوند عجیبی بین صنعت ، بازار کار و جامعه ی محلی و سیستم آموزشی به چشم می خورد . حتی در دبستان پروژه هایی به دانش آموزان داده می شود و بعد از کار مداوم و متمرکز و طولانی ارتباط ویژه ای بین پروژه های انجام شده و جامعه برقرار می کنند .
تحقیقات کلاسیک  و آکادمیک تعلیم و تربیت و تئوری منتج از آنها عملاً  در فرایند مدارس تعقیب می گردد تا صحت و سقم آنها در بوته عمل مشخص شود  و از نتایج عملی آن در بهبود عملکرد مدیران، دبیران ومربیان استفاده شود.
 
1-7 برخی مشکلات تربیتی و آموزشی
مشکلات فراوانی در این نظام به چشم می خورد و کارشناسان دائما در حال نقد و بررسی این موارد هستند . در زمینه ی مسائل تربیتی می توان به مشکلات جنسی در سنین پایین ، مصرف مواد مخدر ، قلدری ، حاضر نشدن در کلاس های درس و بعضاً بی احترامی به معلمین و مسئولین آموزشی اشاره کرد.
چندی پیش کوچک­ترین پدرنامشروع دنیا که کودکی 13 ساله بود،  با فرزندی در آغوشش از انگلستان معرفی شد!
ناامنی های شبانه توسط جوانان کلوب گرد خصوصاً درباره ی کلّه سیاه ها اصطلاحی که برای غیر­انگلیسی­ها به کار می رود مشهور است.که حاکی از نژاد پرستی افراطی است.
 علی­رغم این گزارش تیم تحقیقاتی آمریکائی در کتاب مدارس برتر جهان ، نظام تربیتی انگلستان را در بین ده کشور برتر دنیا ، موفق تر می داند.
روند رو به رشد مدرک گرایی ، پایین بودن سطح آموزشی در مدارس دولتی و وجود مدارسی که در سیستم ارزیابی در حال افت هستند (البته با مقایسه های مربوط به خودشان با استاندارد های جهانی) بخشی از مشکلات آموزشی این سیستم به حساب می آید .
 
1-8 منابع و فضاهای آموزشی
کتاب درسی در این سیستم وجود ندارد ولی سیلابس درسی هر رشته معین شده است و کتابهای فراوانی توسط بخش خصوصی و مؤسسات برگزار کننده آزمون های استاندارد نوشته شده است . این کتابها برای دانش آموزان، معلمان، مدیران و اولیاء نوشته شده اند. در سطوح مختلف توانایی دانش آموزان و با تنوع ، کتاب کار یا کتاب مطالعه با جواب و بدون جواب یا دوره کردن مطالب مشاهده می کنید.

دانش آموزان در یک پایه می توانند در یک درس مشخصی از سه سطح مختلف و سه کتاب متفاوت انتخاب کنند و پس از کلاس بندی براساس سطح درس دبیران  کتاب همان سطح را تدریس و مورد آزمون قرار می دهند و نتایج در کارنامه و سابقه تحصیلی محصل در ج می گردد.  درنهایت هر دانش آموز با کارنامه بتناسب با علاقه خود فارغ التحصیل شده و برای دانشگاه پذیرش می گیرد.
وجود منابع آموزشی و کمک آموزشی باعث شده است که معلمان سطح تدریس خود را ارتقاء دهند و راحت تر تدریس کنند.
هم سطحی محصلین در کلاس درس با انتخاب سطح آموزشی توسط محصلین فراهم شده است و دبیر تکلیف خود را به خوبی می داند.
فضاهای آموزشی بسیار وسیع و مدرن هستند . فضاهای سرسبز فراوانی برای ورزش دانش آموزان مشاهده می شود. مدارس از بودجه ی بالایی برای فعالیت های آموزشی از دولت دریافت می کنند . مدارس معمولا در یک موضوع خبره و به آن مشهور می باشند و آموزش های سطوح بالاتر در دروس انتخابی این مهارت را برایشان فراهم و تکمیل می نماید.
آموزش الکترونیک و تخته های هوشمند اساس کار معلمان در تمام مدارس است و معلمان از چند دهه­ی پیش خود را مهیّای استفاده از نرم افزارهای لازم نموده اند.
دانش­آموزان کالج از بدو ورود یک Lab Tabدریافت می نمایند و تمام تکالیف و یادداشت های خود را با آن انجام می دهند.
 
1-9 نیروی انسانی
مدیران مدارس به ندرت تغییر می­کنند مگر این­که به سن بازنشستگی برسند و در نهایت­که نام و عکس آن­ها را در موزه مدرسه درج می کنند.
برای هر سال یک معلم پایه وجود دارد که نقش معلم راهنما را بازی می­کند. معلمین از حقوق و مزایای خود راضی نیستند و تفاوت چندانی بین حقوق مدارس خصوصی و دولتی وجود ندارد. تنها عاملی که معلم را جذب مدارس خصوصی می کند، نظم و انضباط و رفتار مناسب دانش ­آموزان است.
گرایش به دبیری علوم پایه، خصواً ریاضی و فیزیک روبه نقصان گذارده است و گرایش به تدریس و  تحصیل علوم انسانی و اقتصاد و کار  رونق بسیار یافته است.
نهادهای مدنی فراوانی که از حقوق معلمین دفاع می کنند وجود دارند و فعال­اند.

1-10 بخش خصوصی و نیمه خصوصی
در مدارس دولتی دانش ­آموزان برای ورود به دانشگاه آماده نمی­شوند به جز بخش کوچکی از دانش­ آموزان که از استعداد بالایی برخوردار هستند اکثر دانش ­آموزان که به دنبال تحصیلات آکادمیک هستند یا به مدارس خصوصی می­روند یا مجبورند معلم خصوصی استخدام کنند.
البته مدارس زیادی که غیر انتفاعی هستند نیز در این کشور به چشم می خورند مانند مدارسی که کاتولیک ها برای خود راه اندازی کرده اند و دانش آموزان کاتئلیک از اولویت بالاتری در ثبت نام  برخوردار هستند.
شهریه­ی این مدارس که گاه به 12 هزار پوند در سال می رسد، حرفاً توسط مؤسسین مدارس و در جو رقابتی  بر اساس کیفیت خدمات تعیین می گردد.
 
1-11 سیستم نظارتی
مؤسسه­ای خصوصی به نام نظارت بر عملکرد آموزشی مدارس که طرف قرار داد دولت می باشد، نظارت بر مدارس را بر عهده دارد و هر سال از مدارس بازرسی به عمل می آورد . نوع بازرسی کیفی است و شامل موارد متعددی از جمله بهداشت و ایمنی دانش آموزان نیز می گردد . بر اساس این گزارش ها بودجه ی مدارس دولتی تعیین می گردد . لذا مدیران تلاش می کنند تا سطح کیفی مدارس را بالا نگه دارند تا بتوانند بودجه ی بیشتری دریافت نمایند.
سوالات امتحانات ، وسیلاس دروس توسط 3 مؤسسه خصوصی طرف قرارداد با دولت تعیین می گردد و معلمان خود کتاب های مناسب را برای تدریس انتخاب می نمایند.
 
1-12 نگهداری اطلاعات آموزشی و تربیتی
نظام دقیق و مفصلی برای ثبت اطلاعات وجود دارد که به سرعت در حال کامپیوتری شدن است . وقت زیادی از معلمین به پر کردن فرمهای ارزیابی گرفته می شود .بر مبنای همین اطلاعات که اکثر آن هم به صورت کیفی توسط دبیران تولید می گردد گروه درسی دانش آموزان در سال های آینده تعیین می گردد . دانش آموزان در هر درس از سطح 1 تا 9 درجه بندی می شوند و بر همین اساس گروه بندی می گردند.
اوراق اخذ شده از آزمون ها توسط دبیران مدارس تصحیح می گردد و توسط مدرسه بایگانی می شود. نمرات در کارنامه مدرسه ای ثبت و ضبط می گردد و برای ارائه به دانشگاه برای کسب پذیرش کافی است.