تاریخچه المپیاد
 المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

در سال ۱۹۹۶ اولین المپیاد جهانی نجوم، بین دو کشور روسیه و سوئد برگزار شد این المپیاد همه ساله در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود. پس از دوازده دوره در سال ۲۰۰۷ این المپیاد با تغییرات اساسنامه‌ای المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک نام گرفت که اولین دوره جدید در تایلند، دومین دوره در اندونزی و سومین دوره آن (۲۰۰۹) در ایران برگزار شد.
روسیه اولین میزبان آن بوده و تا کنون در کشورهای روسیه (۶ بار) ، اوکراین (۳ بار) ، چین (۲ بار) ، سوئد، هند، تایلند، اندونزی و ایران (هرکدام ۱بار) برگزار شده‌است.
مشارکت ایران در المپیاد جهانی نجوم
المپیاد هشتم: در سال ۲۰۰۳ میلادی (۱۳۸۲) ایران برای نخستین بار به طور غیر رسمی، با حمایت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تیمی متشکل از یک دانش آموز دختر و دو دانش آموز پسر (از دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان تهران) را برای شرکت در هشتمین المپیاد جهانی نجوم به کشور سوئد اعزام نمود که ره آورد این تیم، سه مدال برنز بود.
المپیاد نهم: در سال ۲۰۰۴ هم تیمی متشکل از ۵ دانش آموز دختر برای شرکت در نهمین المپیاد جهانی نجوم به کشور اکراین سفر کرد. در آن سال تیم ایران موفق به کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز شد.
المپیاد دهم: در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴) توسط باشگاه دانش پژوهان جوان کمیته علمی نجوم تشکیل و آزمون المپیاد نجوم در بین دانش آموزان سراسر کشور برگزار شد. در این دوره، تیم ملی ایران از چهار دانش آموز دختر و سه دانش آموز پسر تشکیل شده بود که در مسابقات جهانی المپیاد نجوم در چین شرکت و با کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و سه مدال برنز و یک دیپلم افتخار، مقام چهارم جهان را کسب کرد. خانم آزاده فتاحی علاوه بر کسب مدال طلا دراین دوره موفق به کسب مدال ویژه بالاترین نمره در امتحان تئوری نیز شد.
المپیاد یازدهم: در سال ۲۰۰۶ یازدهمین المپیاد جهانی نجوم در کشور هندوستان برگزار شد. تیم ملی ایران با یک دانش آموز دختر و چهار دانش آموز پسر در این المپیاد شرکت کرد. در این دوره، تیم ملی ایران با یک مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز موفق به کسب مقام سوم در جهان شد. در این رقابت ها الهه سادات نقیب و صدرا جزایری توانستند نمره ی کامل را در امتحان رصد کسب کنند.
المپیاد دوازدهم: در سال ۲۰۰۷ جمهوری اسلامی ایران با تیم ملی المپیاد نجوم خود (شامل دو دانش آموز دختر و شش دانش آموز پسر) در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم اوکراین موفق به کسب مقام اول جهان در رده سنی زیر ۱۷ سال شد. دانش آموزان ایرانی با کسب سه مدال طلا و پنج مدال نقره برای کشور افتخار آفرینی کردند. در این دوره آقای سید امیر سادات موسوی دانش آموز ملایری، برنده مدال طلا و موفق به کسب بالاترین نمره در بین دانش آموزان شرکت کننده شد.
 
تاریخچه المپیاد جهانی فیزیک
 المپياد جهاني فيزيک مسابقه اي است بين المللي در فيزيک و براي دانش آموزان دبيرستاني. اولين اين مسابقات در سال 1967 در ورشو (لهستان) برگزار شد. از آن تاريخ به بعد اين المپيادها به جز سه سال (1973، 1978، و 1980) همه ساله در يکي از کشورهاي جهان برگزار شده است.در اين اولين المپياد دعوتنامه براي کشورهاي اروپاي مرکزي ارسال شده بود و چهار تيم که عبارت بودند از بلغارستان، چکسلواکي، مجارستان، و روماني اين دعوت را پذيرفتند (با در نظر گرفتن دانش آموزان کشور ميزبان، لهستان، پنج تيم در مسابقه حضور داشتند. ). در اين المپياد يک روز به امتحان نظري و يک روز به امتحان تجربي اختصاص داشت. نکته قابل توجه اين بود که دانش آموزان مي بايست صبر مي کردند تا برگه هاي امتحاني آنها تصحيح شود. به اين ترتيب دو روز وقت آزاد داشتند که براي آنها سفري تفريحي با هواپيما در داخل لهستان تدارک ديده شد.
دومين المپياد بلافاصله سال بعد در مجارستان ترتيب يافت. در اين المپياد به تعداد کشورهاي شرکت کننده سه کشور آلمان شرقي، اتحاد جماهير شوروي، و يوگسلاوي اضافه شده بود. در دومين المپياد نيز مانند المپياد اول تيم هر کشور از سه دانش آموز و يک سرپرست تشکيل مي شد. در اين المپياد مجمع عمومي نيز تشکيل و اساسنامه برگزاري المپيادها تصويب شد. جالب اين که با گذشت سال ها بنيان اين اساسنامه هنوز تغيير نکرده است.
المپياد سوم در 1969 در چکسلواکي، المپياد چهارم در 1970 در اتحاد جماهير شوروي، و المپياد پنجم سال بعد در بلغارستان برگزار شد. در اين المپياد اخير بود که تعداد دانش آموز شرکت کننده براي هر تيم به پنج نفر ارتقاء يافت. از المپياد ششم که در 1972 در روماني برگزار شد براي اولين بار کشورِِِي غير اروپايي يعني کوبا و کشوري از اروپاي غربي يعني فرانسه نيز شرکت کردند. گرچه تعداد کشورهاي شرکت کننده در المپيادها افزايش يافته بود اما متأسفانه هيچ کشوري ميزباني المپياد سال 1973 را نپذيرفت و در حالي که احساس مي شد برگزاري اين المپيادها از بين مي رورد لهستان پذيرفت بار ديگر ميزبان المپياد 1974 باشد. لهستان در اين سال براي اولين بار از تيم کشور آلمان غربي نيز براي حضور در المپياد دعوت کرد. ميزبان المپياد سال 1975 آلمان غربي بود. در اين سال در مجمع عمومي تغييراتي در اساسنامه المپياد به تصويب رسيد. مهمترين اين تغييرات يکي کم کردن تعداد پرسشهاي امتحان نظري از چهار سئوال به سه سئوال بود؛ ديگري کم کردن تعداد زبان هاي مورد استفاده از چهار زبان روسي، انگليسي، آلماني، و فرانسوي، به تنها دوزبان روسي و انگليسي بود؛ و سومين تغيير قراردادن يک روز استراحت ميان امتحان نظري و عملي براي دانش آموزان بود. در سالهاي 1975، 1976، و 1977 المپياد به ترتيب در کشورهاي آلمان شرقي، مجارستان (براي بار دوم)، و چکسلواکي (براي بار دوم) برگزار شد.
در سال 1984 المپياد در کشور سوئد برگزار شد. در اين المپياد با توجه به تعداد زياد کشورهاي شرکت کننده و هزينه بر بودن برگزاري المپياد ها ، کشور ديگري براي سال هاي بعد داوطلب برگزاري نشد. از اين رو تصميم گرفته شد که دبيرخانه اي ثابت با مسئوليت دکتر گورژوسکي تشکيل شود تا براي برگزاري درازمدت المپيادها برنامه ريزي کند. از آن سال المپيادها مرتبا برگزار شده است و معمولا کشور برگزار کننده براي چندين سال بعد نيز مشخص است.
 
ایران در المپیادهای قبلی
شماره المپیاد جهانی سال محل برگزاری تعدادکشورهای شرکت کننده
تعدادشرکت کنندگان ایرانی
دختر پسر
 
مقام ایران
تعدادمدالهای تیم ایران
طلا نقره برنز دیپلم افتخار
 
20 ام 1368 لهستان 30 - 5 44     2 1
21 ام 1369 هلند 32 - 5 14     1  
22 ام 1370 کوبا 35 - 5 12     3 1
23 ام 1371 فنلاند 37 - 5 21       2
24 ام 1372 آمریکا 37 - 5 - 1   1 3
25 ام 1373 چین 47 1 4 5     2 3
26 ام 1374 استرالیا 51 1 4 3 2 3    
27 ام 1375 نروژ 55 - 5 4 1 4    
28 ام 1376 کانادا 56 - 5 3 1 3 1  
29 ام 1377 ایسلند 56 - 5 3 1 3 1  
30 ام 1378 ایتالیا 62 - 5 2 5 - -  
31 ام 1379 انگلستان 62 1 4 4 - 3 2  
32 ام 1380 ترکیه 64 - 5 5 3 1 3  
33 ام 1381 اندونزی 70 - 5 2 5 - -  
34 ام 1382 تایوان 54 - 5 4 2 3 -  
35 ام 1383 کره جنوبی 73 - 5 2 3 1 1  
36 ام 1384 اسپانیا 73 - 5 6 2 1 2  
37 ام 1385 سنگاپور 86 - 5 8 1 4    
المپياد شيمي در جهان
بعد از المپياد رياضي، پر سابقه‌ترين المپياد علمي جهان المپياد شيمي است. اولين المپياد شيمي در سال 1968 با حضور سه کشور چک­اسلواکي، لهستان و مجارستان در پراگ برگزار گرديد. سالهاي بعد نيز اين المپياد به ميزباني کشورهاي بلوک شرق برگزار گرديد که به ترتيب کشورهاي لهستان، مجارستان، شوروي، بلغارستان، روماني، مجارستان، آلمان شرقي، چک­اسلواکي، لهستان و شوروي ميزبان دوره­هاي مختلف بودند. در سال 1980 اتريش به عنوان اولين کشور غربي ميزبان اين مسابقات بوده و کشور سوئد به عنوان دومين کشور بلوک غرب در سال 1982 ميزباني اين مسابقات به عهده گرفت. با پيوستن کشورهاي مختلف اين المپياد از حالت منطقه‌اي خارج شده و اعتباري جهاني کسب نمود. به طوري­که در بيست و دومين المپياد جهاني شيمي که در سال 1990 در کشور فرانسه برگزار گرديد 30 کشور از سراسر جهان شرکت نموده و به رقابت علمي در زمينه­ي شيمي پرداختند. المپياد بيست و سوم در لهستان، بيست و چهارم در آمريکا، بيست و پنجم با شرکت 38 کشور در ايتاليا، بيست وششم با شرکت 42 کشور در نروژ، بيست و هفتم در چين و بيست وهشتم با شرکت 45 کشور در روسيه برگزار گرديد. پس از آن نيز تا کنون (سال 2007) که چهل دوره از اين آزمون برگزار گرديده است کشورهايي نظير کانادا، آلمان، آفريقاي جنوبي، يونان، تايوان، کره جنوبي و روسيه ميزباني آن را به عهده داشته­اند. ايران در آخرين المپياد شيمي برگزار شده در روسيه به مقام دهم دست يافت اما در سال­هاي بسياري جزو 5 کشور برتر اين رقابت­ها بوده است.
هدف از برگزاري اين مسابقات تبادل اطلاعات بين کشورهاي مختلف و سنجش ميزان دانش واستعدادهاي جوانان سراسر جهان در رشته شيمي در قالب يک رقابت سالم و دوستانه مي‌باشد. تهيه سؤالات به عهده کشور ميزبان بوده و کميته‌اي علمي از کشور ميزبان سؤالات را در دو بخش عملي و تئوري طراحي مي‌نمايند. همچنين اين کميته دفترچه‌اي تحت عنوان دفترچه راهنما حاوي تعدادي سؤال در زمينه‌هاي مختلف علم شيمي و پاسخ آنها تدارک ديده و به منظور آشنايي کشورهاي شرکت کننده با سطح سؤالات المپياد آن سال براي هر کشور ارسال مي‌نمايد. لازم به ذکر است که کشورهايي که تمايل به شرکت در المپياد جهاني و اعزام تيم دانش آموزي به اين مسابقات را دارند، بايستي هر ساله دو نفر نماينده را به عنوان و به منظور آشنايي با نحوه برگزراي مسابقات به کشور ميزبان بفرستند، البته از دوره بيست و پنجم اين نظارت براي دو سال متوالي انجام مي‌شود. حضور اين نمايندگان به منزله مجوز شرکت در مسابقات مي‌باشد. سؤالات مسابقه روز قبل از مسابقه ابتدا در حضور داوران يعني سرپرستان تيمها مطرح شده و پس از شنيدن اظهار نظرهاي آنها، اصلاح و بارم بندي شده به تصويب نهايي مي‌رسند. پس از تصويب سؤالات براي ترجمه به زبان هر کشور در اختيار سرپرست اول تيم اعزامي آن کشور که در هيأت داوران نيز حق رأي دارد، قرار مي‌گيرد و سرپرست موظف است سؤالات ترجمه شده را تا 4 ساعت قبل از شروع مسابقه پاک­نويس شده در اختيار رئيس کميته برگزاري قرار دهد. محل اقامت سرپرست‌ها با محل اقامت تيم فاصله زيادي داشته و ارتباط تلفني مابين اين دو محل امکان­پذير نيست.
سؤالات در زمينه‌هاي مختلف علم شيمي از جمله شيمي آلي، معدني، تجزيه، بيوشيمي، پليمر و شيمي فيزيک مي‌باشد. امتحان عملي 40 درصد از امتياز کل را به خود اختصاص داده و مدت آن 5 ساعت مي‌باشد. امتحان تئوري نيز که 60 درصد امتياز کل را به خود اختصاص مي‌دهد در 5 ساعت برگزار مي‌شود. بعد از تصحيح اوراق يک روز قبل از مراسم پاياني هيأت داوران در مورد مدالها تصميم گيري مي‌نمايد. طبق مقررات به 8 درصد از کل شرکت کنندگان مدال طلا، 20 درصد مدال نقره و 30 درصد مدال برنز تعلق مي‌گيرد.
المپيادهاي شيمي در ايران
اولين دوره­ي المپياد شيمي در ايران در سال 1370 طي يک مرحله و با 15 سؤال تشريحي  توسط باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار گرديد. دوره­ي دوم که شامل 60 پرسش چهارگزينه­اي و 6 مسأله­ي ­تشريحي بود در سال 1371 برگزار شد. پس از آن همه ساله يک دوره از اين آزمون­ها در سراسر ايران برگزار مي­شود که از دوره­ي هشتم به بعد به دليل افزايش افراد شرکت کننده المپياد به صورت دو مرحله­اي برگزار مي­شود. مرحله­ي اول که عمدتاً در سطح کتاب­هاي دبيرستاني است شامل 60 پرسش چهارگزينه­اي و مرحله­ي دوم شامل 50 پرسش چهارگزينه­اي و 8 مسأله­ي تشريحي مي­باشد.
در مرحله­ي اول هر سال حدود 600 نفر و در مرحله­ي دوم حدود 40 نفر موفق به گذر از سد آزمون مي­شوند. افراد قبول شده در يک دوره­ي تابستانه در باشگاه دانش پژوهان جوان شرکت کرده و مدال­هاي آنان بر اساس عملکردشان در طول دوره توزيع مي­شود. که در نهايت 6 نفر از شرکت کنندگان به مدال طلا دست مي­يابند و به المپياد جهاني اعزام مي­شوند.
 
 
ایران در المپیادهای بین‌المللی شیمی
  1992در کشور آمریکا: حضور ایران به عنوان ناظر برای دریافت جواز حضور در المپیادهای بین المللی شیمی. اعضای تیم شش نفره کشوری: شهرام اویس قرن، شهرام شهیم، علیرضا شریفی، فریبرز فردوسی، مرجان جدی و پدرام رضوی.
1993در کشور ایتالیا: در این سال بابک فغفوریانمدال نقرهو محمد رضا اکبری، علیرضا حریری و محمد شعاریمدال برنزگرفتند و در مجموع تیم ایران در اولین حضور خود به مقام شانزدهم رسید (نفرات ذخیره: روزبه غفاریو امید رضا مومن زاده(
1994در کشور نروژ: در این سال علی واحدیمدال طلا، آرش ابراهیم پورمدال نقرهو محمدرضا شادنام و هادی مازوچیمدال برنزگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام ششم رسید (نفرات ذخیره: امید خاکشو رو سهیل غیاثی حافظی(
1995در کشور چین: در این سال هر 4 عضو تیم، علی جلالی(نفر سوم جهان)، مهدی رزاقی، رضا شاه اکبریو روزبه کیانی(نفر اول جهان) مدال طلاگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام اول رسید (نفرات ذخیره: فرزاد فانی پاکدلو سیدرضا منصوری(
1996در کشور روسیه: در این سال هژیر رحمانداد(نفر سوم جهان)، افشین شاملیو علیرضا شایستهمدال طلاو مهرداد ملیحی مدال نقرهگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام اول رسید (نفرات ذخیره: علیرضا حیدریو کاوه کاهن(
1997در کشور کانادا: در این سال بابک جاویدی دشت بیاض(نفر سوم جهان) مدال طلاو کاوه جورابچی، کیوان محرم زادهو سیاوش پورکمالی انارکی مدال نقرهگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام سوم رسید (نفرات ذخیره: بابک حیدریو عطا کرباسی(
1998در کشور استرالیا: در این سال مهدی نجفیمدال نقرهو پدرام انصاری آستانه، رضا شرقیو امیر مسلم قاسمی ورنامخواستیمدال برنزگرفتند و در مجموع تیم ایران بهمقام چهاردهم رسید (نفرات ذخیره: امین حقیقت جهرمیو علیرضا مشاوری نیا(
1999در کشور تایلند: در این سال رضا کلانتری، مهدی کهرمو بابک گرایلیمدال طلاو پویا ساجدی کنفیمدال برنزگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام سوم رسید (نفرات ذخیره: عرفان امینیو محمد نجم زاده)
2000در کشور دانمارک: در این سال محمد بهرامیمدال طلا، امیر ضابط خصوصیو زکیه واحدیان اردکانیمدال نقره و محمد اسدالهی بابلیمدال برنزگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام ششم رسید (نفرات ذخیره: حمیدرضا سلیمیو محمد شاه ولی)
2001در کشور هند: در این سال( شادی رجبی دختر اول جهان) و سپهر فداییمدال طلاو مونا فلاح تفتیو علی اصغر محمدیمدال نقرهگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام دوم رسید (نفرات ذخیره: فخرالدین ترابیو محمدرضا صابری مقدم)-
2002در کشور هلند: در این سال نورالسادات ترابیمدال طلا، محمد شاهیو مهدی شیردلمدال نقرهو جبار آقایاریمدال برنزگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام ششم رسید (نفرات ذخیره: هستی امیریو علیرضا ایرانشهر(
2003در کشور یونان: در این سال حامد ثانی خانی، محمد رشیدیان، حسین صادقی اصفهانیو نوا قراییمدال طلاگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام دوم رسید (نفرات ذخیره: آذین شهابو فرید موحدی نایینی). [۱۰]
2004در کشور آلمان: در این سال سیداسماعیل سیدان، امیر صابری و هامون طهماسبیمدال نقرهو رضا نصیری محلاتیمدال برنزگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام یازدهم رسید (نفرات ذخیره: پاشا انوریو حسین عادلی جلودار)
2005در کشور تایوان: در این سال مجتبی شریف زادهو سارا بیگیمدال طلاو امیر حسین خوشامنو فواد تقدیریمدال نقرهگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام سوم رسید (نفرات ذخیره: نکو پناهی، سبا جعفرپور، محمدامین رحیمیانو سیدحسام موسوی مهر)
 
تاريخچه المپياد رياضي
سال 1959 ميلادي (1338 هجري شمسي) بخارست پايتخت كشور روماني ميزبان 6 كشور اروپاي شرقي (بلوك شرق) به عنوان نخستين برگزار كننده المپياد رياضي بود. كشورهاي مجارستان, چكسلواكي, لهستان, اتحاد جماهير شوروي, بلغارستان و آلمان شرقي با مجموع 52 دانش آموز در اين دوره از مسابقات شركت كردند. چهار سال بعد كشور يوگسلاوي و در سال بعد از آن مغولستان به اين مسابقات پيوستند. در سال 1965 ميلادي فنلاند نخستين كشور اروپاي غربي بود كه به اين مسابقات ملحق شد. در سال 1967 ميلادي كشورهاي انگلستان, سوئد, فرانسه و ايتاليا, در سال 1969 كشورهاي باژيك و اتريش, در سال 1974 آمريكا و در سال 1977 الجزاير (به عنوان اولين كشور مسلمان) به عضويت اين مسابقات درآمدند. در سال 1987 جمهوري اسلامي ايران براي اولين بار در بيست و هشتمين دوره المپياد رياضي كه در كشور كوبا برگزار شد شركت نمود. هدف اوليه مسابقات, تشويق جوانان به مطالعه رياضي و كشف استعدادهاي درخشان دانش آموزان است (ناگفته نماند كه تا قبل از فروريزي نظام سوسياليستي در كشورهاي بلوك شرق, اين مسابقات, صحنه نوعي رقابت بين بلوك شرق و غرب نيز بوده است). كشورهاي بلوك شرق بصورت حرفه اي با المپياد برخورد داشته اند, ليكن پس از تغيير نظامهاي سياسي در اين كشورها, امروزه جنبه علمي بيشتر مورد توجه است. سابقه تاريخي مسابقات رياضي به 1984 ميلادي باز مي گردد كه مسابقات رياضي دانش آموزي در كشور مجارستان آغاز شد و پس از آن رفته رفته، كشورهاي ديگر به منظور تشويق و ترغيب دانش آموزان به فراگيري رياضيات به برگزاري مسابقات رياضي دست زدند تا اين كه در سال 1959 ميلادي كشور روماني به ابتكار برگزاري اولين المپياد بين المللي رياضي دست زد، در اولين المپياد فقط 6 كشور حضور داشتند ولي به مرور كشورهاي بيشتري به المپياد پيوستند. به طوري كه در حال حاضر بيش از 80 كشور با تيمهايي متشكل از 6 دانش آموز دبيرستاني در المپياد شركت مي كنند، و المپياد بين المللي راضي معتبرترين مسابقه بين المللي رياضي دانش آموزي است.مسابقات دانش آموزي رياضي در كشور ما نيز جايگاه ويژه اي يافته است. اولين مسابقه رياضي دانش آموزي در فروردين 1262 بين دانش آموزان برگزيده ستاسر كشور برگزار شد و براي اولين بار در سال 1366 تيمي به المپياد بين المللي رياضي اعزام شد، توفيق تيمهاي اعزامي در المپياد بين المللي رياضي موجب رونق اين مسابقات و علاقه مندي دانش آموزان زيادي به به شركت در المپياد ملي رياضي شده است، اين امر نوعي آموزش غير رسمي بسيار ارزنده را بين دانش آموزان كشور ما رايح كرده است كه دستاوردهاي بسيار ارزنده اي در تقويت بنيه علمي و ايحاد روحيه دانشوري به همراه داشته است، روحيه اي كه نويد بخش آينده است.

تاريخچه المپياد رياضي در ايران
مسابقات رياضي در كشور ما نيز جايگاه ويژه اي يافته است.اولين مسابقه دانش آموزي در فروردين 1362 بين دانش آموزان برگزيده سرتاسر كشور بر گزار شد. و در سال 1366 تيم شش نفره ايران به سرپرستي آقاي دكتر محمدعلي نجفي استاد دانشگاه صنعتي شريف (وزير سابق آموزش و پرورش) در هاوانا پايتخت كوبا براي نختسين بار در اين المپياد رياضي جهاني شركت كردند. در اين مسابقات كه با حضور 42 كشور و 243 دانش آموز از سراسر جهان برگزار مي شد, ايران با كسب يك مدال برنز توسط آقاي علي اصغر خانبان, به مقام بيست و ششم دست يافت. اين نتيجه با توجه با اولين حضور ايران در مسابقات بسيار عالي و دور از انتظار بود. با موفقيت ايران در اين مسابقات براي اولين بار كميته اي به عنوان كميته برگزاري مسابقات رياضي كشور از اساتيد دانشگاه, كارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش و دبيران كارآزموده رياضي تشكيل شد كه مسئوليت برنامه‌ريزي, طراحي سئوال, برگزاري مسابقات و تشكيل اردوي آمادگي دانش آموزان را بعهده گرفت.توفيق تيمهاي اعزامي درالمپياد بين المللي رياضي موجب رونق اين مسابقات و علاقه مندي دانش آموزان زيادي به به شركت در المپياد ملي رياضي شده است، اين امر نوعي آموزش غير رسمي بسيار ارزنده را بين دانش آموزان كشور ما رايح كرده است كه دستاوردهاي بسيار ارزنده اي در تقويت بنيه علمي و ايحاد روحيه دانشوري به همراه داشته است، روحيه اي كه نويد بخش آينده است.
 
 المپیاد بین‌المللی کامپیوتر
المپیاد کامپیوتر در ایران از سال ۱۳۷۰شروع شد. در سال۱۹۹۱ایران در سومین المپیاد جهانی انفورماتیک که در یونان برگزار شد دکتر یحیی تابش را به‌عنوان «ناظر» اعزام کرد. درسال ۱۹۹۲اولین تیم المپیاد کامپیوتر ایران به سرپرستی دکتر یحیی تابش و دکتر محمدقدسی در چهارمین المپیاد انفورماتیک در بن آلمان شرکت کرد.
المپیاد کامپیوتردر ایران از سال ۱۳۷۰شروع شد. در سال ۱۹۹۱ایران در سومین المپیاد جهانی انفورماتیک که در یونان برگزار شد دکتر یحیی تابش را به‌عنوان «ناظر» اعزام کرد. درسال 1992اولین تیم المپیاد کامپیوتر ایران به سرپرستی دکتر یحیی تابش و دکتر محمدقدسی در چهارمین المپیاد انفورماتیک در بن آلمان شرکت کرد.

المپیادهای کامپیوتر و نتایج ایران
  • 'IOI 1989' در پراوتزکشور بلغارستان.
  • 'IOI 1990' در مینسک در کشور بلاروس.
  • 'IOI 1991' در آتن در کشور یونان.
  • 'IOI 1992' در بن در کشور آلمان. در این مسابقه محمد مهدی انو سعید میرزایی بویینی مدال‌های نقره و فرشاد رستم‌آبادی و کیومرث کاوه‌ مریان مدال‌های برنزدریافت کردند ورتبهٔ تیم ایران از نظر جمع امتیازها ۱۴و از نظر رنگ مدال‌ها ۹شد.
  • 'IOI 1993' در مندوزا در کشور آرژانتین. در این سال مهدی فولادگر مدال طلا و علی ایرانلی، محمد مهدیان و سعید بهزادپور مدال برنزدریافت کردند و رتبه تیم از نظر جمع امتیاز چهارم شد.
  • 'IOI 1994' در هانینج در کشور سوئد. در این سال مهدی فولادگرمدال نقره و یاشار گنجعلی و شادی رستمی حصارسرخ مدال برنزدریافت کردند ومحمد رضا صلواتی پور دیپلم افتخار گرفت‌.
  • 'IOI 1995' در آیندهوون در کشور هلند. در این سال روزبه پورنادر و مهران مهر مدال نقره و بابک فرزاد و کامران باور و رویا بهشتی مدال برنز دریافت کردند.
  • 'IOI 1996' در وزپریم در کشور مجارستان. روزبه پورنادر  مدال طلا، احسان چینی فروشان و مهران مهرمدال نقره و امین صابری مدال برنزدریافت کردند.
  • 'IOI 1997'در کیپ تاون در کشور آفریقای جنوبی. در این سال مهدی میرزازاده، مانا تقدیری، محمد تقی حاجی آقایی مدال نقره و سید بشیرسجادمدال برنزدریافت کردند.
  • 'IOI 1998'در ستوبال کشور پرتغال. در این سال پویان خواجه‌پور تادوانی، شهاب اویس‌قرن، ایلیا قبیتی، بهشاد بهزادی، ناصرفرامرزپور مدال نقره کسب کردند.
  • 'IOI 1999' در آنتالیادر کشور ترکیه. احسان فروغی مدال طلا، سید بهداد اسفهبد میر حسین زاده و محمود قندی مدال نقره و محمد حسین فرداد مدال برنز دریافت کردند.
  •  'IOI 2000'  در پکن در کشور چین. در این سال سیدبهداد اسفهبد میر حسین زاده و علی شریفی مدال طلا، امید اعتصامی مدال نقره و حمیدمهینی مدال برنزگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام ششم رسید.
  • 'IOI 2001' در تامپره در کشور فنلاند. در این سال محمد هادی فروغمند اعرابی مدال طلا، مهران حیدرزاده مدال نقره و سما گلیایی و سعیدعلایی مدال برنزگرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام یازدهم رسید.
  • 'IOI 2002' در یونگ-این در کشور کره جنوبی. در این سال محمد حسین باطنی مدال طلا، حامد احمدی نژادو محمد محرمی مدال نقره و سیاوش بن عباس مدال برنزگرفتند.
  • 'IOI 2003' در ویسکانسین در کشور ایالات متحده آمریکا. در این سال به علت انگشت‌ نگاری تیم ایران به تصمیم هیئت امنای باشگاه دانش‌ پژوهان جوان از شرکت در المپیاد جهانی منع شد[ولی به صورت میهمان در مسابقات المپیاد کامپیوتر اروپای مرکزی(CEOI 2003) (به سرپرستی قاسم جابری ‌پور و علی شریفی) شرکت کردند. در این مسابقات، مرتضی زادی‌مقدم دیپلم افتخار گرفت و محمد نوروزی، کیان میرجلالی، سید امین سیدی رشخوار، شایان اویس‌قرن و سیاوش رهبر نودهی۵مدال نقره کسب کردند. در این مسابقات که تیم‌هایی از آمریکا وهلند نیز به شکل میهمان شرکت داشتند، به لحاظ تیمی ایران پس از لهستان به مقام دوم رسید.
  • 'IOI 2004' در آتن در کشور یونان. در این سال شایان اویس قرن مدال طلا، آیدین نصیری شرق، سید حسین کفاش بخارایی و سید البرز مظلومیان مدال نقره کسب کردند.
  • 'IOI 2005' در نوی‌سانچ در کشور لهستان. در این سال مهدی صفرنژادو محمد مهینی مدال نقره و علی ملک‌زاده و امین صادقی مدال برنزدریافت کردند.
  • 'IOI 2006' در مریدا در کشور مکزیک. در این سال وحید لیاقت مدال طلا، نیما احمدی‌پور اناری و شایان احسانی مدال نقره و حسام الدین اخلاق پورمدال برنزدریافت کردند. .
  • 'IOI 2007' در زاگرب در کشور کرواسی. در این سال سپیده مه آبادی مدال طلاو سینا صادقیان، حسام الدین اخلاق پورو سعید رضا صدیقین مدال نقره دریافت کردند.
  • 'IOI 2008' در قاهره در کشور مصر. اعضای تیم: سعیدرضا صدیقین، پویا وحیدی فردوسی، سهیل احسانی بنافتی، و ملیکا ابوالحسنی. همراهان قاسم جابری‌پور، کیان میرجلالی و سپیده مه‌آبادی. این تیم به علت ناهماهنگی با دفتر حافظ منافع مصر در ایران دررابطه با فرایند صدور ویزا و و صدور همراه با تاخیر آن از شرکت در مسابقات محروم ماند.
  • 'IOI 2009' در پلاودی و در کشور بلغارستان. در این سال علی بابایی چشمه احمدرضامدال طلاو سهیل احسانی بنافتی، فرشته خانی و پویا وحیدی فردوسی مدال نقره دریافت کردند