معرفی دانشگاههای تهران
 



دانشگاه صنعتي شريف
دانشگاه صنعتي شريف در تاريخ 11/8/1344 با هدف تأمين و تربيت بخشي از نيروي انساني متخصص مورد نياز با کيفيتي همسطح دانشگاههاي معتبر دنيا تأسيس شد. اين دانشگاه به استناد ماده يک اساسنامه خود براي مدت نامحدودي در تهران گشايش يافت و ماده دو همان اساسنامه به دانشگاه اجازه مي داد براي گسترش دامنه فعاليتهاي خود در شهرستانها شعبه داير نمايد.
دانشگاه از مهرماه 1345 با حدود پنجاه عضو هيأت علمي و با پذيرش حدود صد دانشجو در رشته هاي مهندسي برق، شيمي، متالوژي و مکانيک عملاً فعاليت آموزشي خود را اغاز کرد. از آن سال به بعد مرتباً به کيفيت و کميت دانشجويان پذيرفته شده افزوده شد و به موازات آن زمينه هاي فعاليتهاي آموزشي آن گسترش مي يافت بطوريکه در سال بعد دو دانشکده علوم فيزيک و رياضي و دانشکده مديريت صنعتي و اقتصاد مهندسي نيز کار خود را آغاز کردند. در سال تحصيلي 49-48 يعني حدود چهار سال بعد، اولين دانش آموختگان به تعداد 263 نفر با مدرک کارشناسي مهندسي وراد بازار کار شدند. در اين موقع دانشکده شيمي به دانشکده هاي علوم افزوده شد، دانشکده مديريت صنعتي در سطح کارشناسي اقدام به پذيرش دانشجو نمود، و به دانشکده مهندسي صنايع تغيير نام داد. دو سال بعد دانشکده عمران فعلي با نام مهندسي سازه فعاليت خود را آغاز کرد و دانشکده رياضي براي اولين بار دانشجوي کارشناسي ارشد پذيرفت.
دانشگاه صنعتي شريف افتخار دارد که با بيش از ثلث قرن تجربه و فعاليت علمي خود توانسته است به ياري استادان کارآمد و محققين تلاشگر و دلسوز خود و همچنين با بهره گيري از امکانات کمک آموزشي و آزمايشگاههاي مجهز، دانشجويان مستعد خود را در سطح کارآمدترين نيروهاي علمي و فني کشور تحويل جامعه دهد. از اين ر دانش آموختگان اين دانشگاه به حمدالله اکثراً در سطح قويترين مهندسين و بالاترين مديريتهاي علمي و فني و اجرايي کشور قرار گرفته اند. همچنين دانش آموختگان اين دانشگاه در آزمونهاي متمرکز ورودي کارشناسي ارشد از نظر ميانگين نمرات در آزمون مذمور و همچنين درصد قبول از کارشناسي به کارشناسي ارشد در اکثر رشته هاي فني- مهندسي و علوم پايه (مانند عمران برق، رياضي، فيزيک و ...) مقام اول را بين دانشگاههاي کشور داشته اند.
آنهايي که به قصد ادامه تحصيل راهي خارج از کشور شده اند به خوبي در سطح بين المللي رقابت نموده، پس از کسب موفقيتهاي والاي علمي منشاء خدمات ارزنده اي شده اند. ميزان انتشارات و مقالات علمي دانش آموختگان و اعضاء هيأت علمي اين دانشگاه در چند سال گذشته افزايش قابل توجهي را نشان مي دهد. علاوه بر اين دانشگاه دانشگاه در سالهاي گذشته سهم عمده اي در تربيت نفرات اول آزمون سراسري و برگزيدگان المپيادهاي رياضي، فيزيک، شيمي و کامپيوتر و آماده سازي آنها براي شرکت در رقابتهاي جهاني داشته و اکثريت قريب به اتفاق عزيزان ضمن شرکت در رقابتهاي جهاني و کسب مقامهاي بين المللي در اين دانشگاه به تحصيلات خود ادامه مي دهند.
موفقيتهاي فوق، جلب اعتماد و علاقه عموم را به گونه اي فراهم آورده است که بيشترين رقابت در بين داوطلبان آزمون سراسري براي ورود به اين دانشگاه به وجود آمده است. به عنوان نمونه در سال گذشته 24 تن از دانش آموزان المپيادهاي علمي در اين دانشگاه ثبت نام کرده اند و از 100 نفر اول آزمون سراسري رياضي فيزيک، 95 نفر در اين دانشگاه پذيرفته شده اند.مديريت و اساتيد اين دانشگاه از اقبال عمومي قدرشناسي و سپاسگزاري نموده و به آن افتخار مي کنند و در مقابل مسئوليت سنگيني براي خود احساس کرده و خود را موظف مي دانند که حداکثر تلاش را براي فراهم نمودن وسايل ارتقاي علمي و فرهنگي اين عزيزان که ارزشمندترين سرمايه هاي ملي م را تشکيل مي دهند فراهم آرودند. از اين رو در دانشگاه سعي مي شود با تجهيز آزمايشگاههاي آموزشي و پژوهشي، غني کردن امکانات کتابخانه مرکزي و اقماري دانشگاه از کتب، نشريات علمي جديد و ساير وسايل اطلاع رساني و گسترش شبکه هاي بين المللي، پست الکترونيکي و غيره همواره از آخرين تجهيزات و دستاوردهاي علمي و پژوهشي در سطح جهاني در خدمت شايسته به اين استعدادهاي درخشان مملکت استفاده شود.
از تسهيلات ديگري که اين دانشگاه براي دانشجويان ممتاز فراهم نموده ورود به دوره دکتري بدون ضرورت اتمام دوره کارشناسي ارشد، قبول برخي از دورس پايه دانشگاهي براي دانش آموزان المپيادي که قبلاً به آنها آموزش داده شد و يا تحصيل همزمان در دو رشته کارشناسي مرتبط بهم را مي توان نام برد. در مرود طرح اول که خاص دانشجويان با استعداد و با آمادگي کافي است، دانش آموختگان ليسانس علوم طبق ضوابط مشخص و شرکت در آزمون کارشناسي ارشد مستقيماً به دوره دکتري راه خواهند يافت و لذا در مدت کوتاه تر و انجام کار تحقيقاتي بهتر به اخذ دکتري نائل خواهند شد.
از طرفي همکاري صميمانه و نزديک اعضاء هيأت علمي در گورهها و دانشکده هاي مختلف با هم و با کارکنان و دانشجويان جوي از تفاهم و نمونه ريبايي از تلاش و کار دسته جمعي را در محيطي آموزشي و پژوهشي در اين دانشگاه فراهم کرده است. اين همکاري، تفاهم و همدلي محيط با نشاط، زنده و پويا در دانشگاه بوجود آورده که خود موجب شکوفايي و رشد فعاليتهاي علمي و فرهنگي بين دانشجويان در اين دانشگاه شد و تأثير بسزايي در جذب دانشجويان نخبه کشور دارد. از آن جمله فعاليتها مي توان به انتشار مجلات علمي و فرهنگي دانشجويي توسط کليه دانشکده هاي اين دانشگاه که بعضاً در سطح وسيع در کشور توزيع مي شود، برگزاري گردهمايي هاي علمي در سطح ملي و بين المللي دانشجويي و اجراي اردوها و سفرهاي متنوع آموزشي اشاره کرد. علاوه بر اعتبار علمي آنچعه موجب اعتلاي بيشتر اين دانشگاه مي باشد، تلاش مداوم و هماهنگ دانشجويان، اساتيد و کارکنان اين دانشگاه در استقرار ارزشهاي انساني، اخلاقي و اسلامي بوده و از آن جمله مبارزه براي استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي قبل از پيروزي انقلاب و دفاع از دستاوردهاي آن و مشارکت در سازندگي پس از پيروزي را مي توان نام برد.
دانشگاه صنعتي شريف معتقد است آنچه مايه جذب دانشجويان ممتاز مي گردد توجه جدي و دلسوزانه به آموزش و تحقيقات و وجود استادان با تجربه و در سطح علمي بالا و فراهم آوردن زمينه هاي خلاقيت و شکوفايي استعدادهاي آن مي باشد. در عين حال اين دانشگاه معتقد است مشکلات مادي دانشجو نبايد مانع پرداختن به وظايف و علاقه مندي هاي علمي وي گردد. از اينرو در حد امکان تسهيلاتي براي اين قبيل دانشجويان در نظر گرفته است که از آنجمله: وگذاري خوابگاه در بدو ورود به داوطلبين پذيرفته شده از شهرستانها (که حائز رتبه هاي اول تا يک هزار آزمون سراسري مي باشند) است.
در یک بیان کلی می توان تمامی عناصر تشکیل دهنده دانشگاه صنعتی شریف را اجزاء تشکیل دهنده مفهوم ویژگی خاص قرار داد. اساتید دانشگاه شریف ، مراکز تحقیقاتی دانشگاه ، دانش جویان و اعضاء هیئت علمی و مدیران ارشد دانشگاه در تعاملات علمی با مراکز تحقیقاتی دنیا ، مراکز صنعتی داخلی ، مراکز پژوهشی پیشگام و بخش های کار آفرین ایجاد دوره های پیشرفته IT ، رائه مقالات و شرکت در مسابقات کم نظیر هستند . مشارکت دانشگاه در به انجام رساندن پروژه های ملی و بین المللی بصورت جدی دنبال می گردد.
و فضای علمی دانشجوئی بصورتی است که دانشجویان برای رسیدن به مراتب علمی بالا از انگیزه خوبی برخوردار هستند.
 
 
مدیریت امور تربیت بدنی
مدیریت امور تربیت بدنی در مقابل دانشجویان جوان و جویای علم و دانش و متخصصان آینده کشور که باید از قوای جسمانی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند بار سنگین مسئولیت سازندگی کشور را تحمل نمایند مسئولیت های زیر را به عهده دارد:
ارائه دو واحد آموزش تربیت بدنی
واحد تربیت بدنی 1 با کد 001-30 که بیشتر جنبه آمادگی جسمانی داشته و به رشد و تقویت عوامل جسمانی از قبیل قدرت، سرعت، استقامت و چابکی دانش جویان می پردازد.
واحد تربیت بدنی 2 (برادران) با کد 002-30 شامل رشته های فوتبال، والیبال، بسکتبال و ژیمناستیک و واحد تربیت بدنی 2 (خواهران) با کد 002-30 شامل رشته های ژیمناستیک، والیبال و بسکتبال.
 
کلاس های فوق در هر نیمسال تحصیلی برای برادران و خواهران تشکیل می گردد. دانشجویان محترم لازم است تربیت بدنی 1 را از نیمسال اول تا چهارم و تربیت بدنی 2 را از نیمسال دوم تا ششم بگذرانند در غیر اینصورت با مشکل آموزشی مواجه خواهند شد.
فعالیتهای فوق برنامه ورزشی
کلیه رشته های ورزشی شامل فوتبال، والیبال، بسکتبال، آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، بدمینتون، کشتی، وزنه برداری، بدن سازی، شنا، اسکی، جودو، تکواندو، کاراته، دوچرخه سواری، کوهنوردی، سنگ نوردی، شطرنج، هندبال و ژیمناستیک که برنامه های آنها طی اطلاعیه های تربیت بدنی اعلام می گردد و نیز مسابقات داخلی جهت انتخاب اعضای تیم دانشگاه برگزار خواهد شد. هر سال تیم های دانشگاه در مسابقات قهرمانی دانشگاه های کشور شرکت می نمایند و تاکنون دانشجویان ما در زمینه های مختلف ورزشی موفقیت های فراوانی کسب نموده اند.

 دانشگاه تهران
در اواخر بهمن ماه 1312 دكتر علي اصغر حكمت ( وزير معارف وقت ) پيشنهاد تأسيس دانشگاه را در هيئت وزيران وقت مطرح نموده و مقرر شد بودجه ويژه اي براي تأسيس ساختمان دانشگاه در نظر گرفته شود . اين طرح در تاريخ 8/3/1313 به تصويب مجلس شوراي ملّي رسيد و پس از آن دانشكده پزشكي به عنوان اولين دانشكده دانشگاهي ايران در دستور ساخت قرار گرفت كه در 15 بهمن 1313 بطور رسمي افتتاح گرديد . در ابتدا شش دانشكدة طب ، علوم معقول و منقول ، حقوق ، علوم و ادبيات راه اندازي گرديد . در سالهاي بعد دانشكده هاي ديگر به آنها افزوده يا از آنها مشتق شد. در حال حاضر اين دانشگاه داراي 17 دانشكده ، 2 مجتمع آموزشي ، 4 مركز يا مؤسسه آموزشي _ پژوهشي ، 14 مؤسسه پژوهشي و 3 مؤسسه خدماتي _ اطلاع رساني مي باشد . علاوه بر اين ، گنجينه ها و مراكز گوناگون فرهنگي ، رفاهي ، درماني مانند موزه مقدم ، باغ نگارستان ، مجتمع خوابگاهي كوي دانشگاه ، مركز بهداشت و درمان ، مجتمع فرهنگي _ تفريحي خزر آباد و ... ساختار دانشگاه را تشكيل مي دهند. بخش عمده دانشگاه در مركز تهران قرار دارد و قسمت هايي از آن نيز در شهرهاي كرج ، قم ، مامازند ، ساري و خيرودكنار مستقر شده اند. از ميان فرهيختگان دانشگاه بزرگاني چون شهيد دكتر مصطفي چمران ، آيت ا... شهيد دكتر مرتضي مطهري ، دكتر مفتح ، استاد علي اكبر دهخدا ، پروفسور رضا ، دكتر رياضي و ... به جامعه علمي و عرصه هاي مختلف بين المللي عرضه شده اند كه اينان خود به همراه انديشمنداني چون دكتر محمود حسابي ، دكتر علي شريعتي ، دكتر محمد محمدي ، دكتر سيد محمد كاظم عصار و دكتر جعفر شهيدي نقش ارزنده اي در عرصه هاي پژوهش و تربيت نيروهاي متخصص ايفا نموده اند.
ويژگي هاي انحصاريدانشگاه تهران را مي توان به دو حوزه مختلف مربوط دانست ابتدا قدمت اين دانشگاه به عنوان اولين دانشگاه تهران که اين قدمت همراه با نوآوري بوده و بطور کلي توانسته اعتبار بين المللي کسب نموده و مدرک اين دانشگاه اعتبار جهاني دارد.
حوزه دوم معرفي دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالي کشور که ميزان رشد و پيشرفت علمي اين دانشگاه به صورت مستقيم بر ساير دانشگاه ها تأثير گذار مي باشد و ويژگي هاي اجتماعي آن هميشه کانون توجه ديگران مي باشد در پايان مي توان به شهيدان بزرگي چون شهيد مطهري، شهيد مفتح، شهيد چمران به عنوان وارثان علم و عمل که در اين دانشگاه تحصيل و تدريس کرده اند اشاره نمود.
داره كل تربيت بدني دانشگاه تهران يكي از ادارات حوزه معاونت دانشجويي دانشگاه تهران است كه برنامه ريزي ، جهت دهي و توسعه ورزش دانشجويان دانشگاه تهران را عهده دار مي باشد.
اين وظيفه هر چند معناي عامي دارد ، اما مي توان به صورت تفصيلي فعاليت هاي اين اداره را چنين برشمرد:
 
فراهم آوردن امكان ورزش دانشجويان در اوقات فراغت
 امكان شركت در كلاس هاي آموزشي رشته هاي مختلف
 تشكيل تيم هاي ورزشي رشته هاي مختلف و اعزام به مسابقات
 تشكيل و تجهيز تيم هاي ورزشي
رسيدگي به امور فضاهاي ورزشي در اختيار اداره
برنامه ريزي فعاليت هاي ورزشي اداره كل
برپايي كلاس هاي مربيگري ، داوري و كارگاه هاي ورزشي در رشته هاي مختلف
انجمن هاي ورزش دانشجويي:
اداره كل تربيت بدني دانشگاه در راستاي مشاركت پذيري دانشجويان در امر برنامه ريزي ، اجرا و تصميم گيري در فعاليت هاي مربوط به خودشان امكان ايجاد انجمن هاي ورزشي را در تمام رشته ها فراهم آورده است. اين انجمن ها زير نظر مسئولين رشته هاي مربوطه فعاليت مي نمايند. از انجمن هاي موجود اداره كل تربيت بدني مي توان به انجمن كوهنوردي (تاسيس 1379) و انجمن تنيس روي ميز (تاسيس 1381) اشاره كرد.


امكانات و فضاهاي ورزشي:
اداره كل تربيت بدني دانشگاه تهران ، فضاها و امكانات ورزشي زير را جهت سرويس دهي به دانشجويان در اختيار دارد:
سالن شماره يك اداره كل (واقع در ميدان انقلاب) ، با رشته هاي ورزشي : واليبال ، بسكتبال ، تنيس روي ميز ، تكواندو ، جودو ، كشتي
 سالن شماره دو اداره كل (واقع در خيابان 16 آذر) ، با رشته هاي ورزشي : وليبال ، بسكتبال ، تنيس روي ميز ، فوتسال ، بدمينتون ، هندبال
مركز ورزشي درماني دانشگاه (واقع در خيابان 16 آذر) ، با رشته هاي: بدنسازي ، آمادگي جسماني و امكانات سونا
سالن شهيد نوروزي (واقع در مجتمع خوابگاهي كوي دانشگاه – اميرآباد شمالي)، با رشته هاي ورزشي : واليبال ، بسكتبال ، تنيس روي ميز ، بدمينتون ، فوتسال ، هندبال
سالن امام علي (ع)( واقع در مجتمع خوابگاهي كوي دانشگاه – اميرآباد شمالي) ، با رشته هاي ورزشي: كشتي ، جودو ، بدنسازي ، آمادگي جسماني
سالن ورزشي فاطميه (واقع در مجتمع خوابگاهي كوي دانشگاه – خوابگاه فاطميه - اميرآباد شمالي) ، با رشته هاي ورزشي : تنيس روي ميز ، كاراته ، تكواندو
استخر روباز دانشگاه (واقع در خيابان اميرآباد شمالي) ، با رشته هاي ورزشي : شنا ، واترپلو ، شناي موزون (سنيكرونايز)
فضاي ورزشي روباز سالن فاطميه (واقع در مجتمع خوابگاهي كوي دانشگاه خوابگاه فاطميه - اميرآباد شمالي) ، با رشته هاي ورزشي : بسكتبال ، فوتسال ، هندبال ، واليبال ، فوتبال (گل كوچك)
فضاي ورزشي روباز خوابگاه شهيد چمران (واقع در انتهاي خيابان اميرآباد شمالي) ، با رشته هاي ورزشي : بسكتبال ، فوتسال ، هندبال ، واليبال ، فوتبال (گل كوچك)
فضاي ورزشي روباز خوابگاه قزل قلعه (واقع در ابتداي بزرگراه كردستان) ، با رشته هاي ورزشي : بسكتبال ، فوتسال ، هندبال ، واليبال ، فوتبال (گل كوچك)
فضاي ورزشي روباز زمين خاكي فوتبال (واقع در مجتمع خوابگاهي كوي دانشگاه_ اميرآباد شمالي)، با رشته هاي ورزشي بسكتبال ، فوتسال ، هندبال ، واليبال ، فوتبال (گل كوچك _ در دست اجرا و نصب چمن مصنوعي(
فضاي ورزشي روباز ايستگاه تندرستي (واقع در انتهاي خيابان اميرآباد شمالي) با رشته هاي ورزشي عمومي
كوي دانشگاه تهران ، عنوان مجتمع بزرگ و زيبايي است كه تعداد قابل توجهي از دانشجويان و آينده سازان اين مرز و بوم را در خود جاي داده است.
محوطه سبز و خاطره انگيز كوي _ كه به عنوان بزرگترين مجتمع خوابگاهي خاورميانه مطرح مي باشد _ همراه با مجموعه امكانات فرهنگي ، رفاهي و ورزشي كه در اين مجموعه براي دانشجويان تهيه شده است ، خاطرات خوب و به جاي ماندني از دوران سكونت ايشان در كوي را رقم مي زند ، تا جايي كه در بسياري اوقات، سختي ها و كاستي ، تحت الشعاع محيط دلپذير و استثنايي كوي قرار گرفته و رنگ مي بازد.


مجموعه خوابگاه هايدانشگاه تهران كه با مديريت اداره كل خوابگاه هاي دانشگاه تهران اداره مي شود ، عبارتند از:
پرديس مركزي كوي دانشگاه:خيابان كارگر شمالي
خوابگاه فاطميه تهران:انتهاي خيابان كارگر شمالي
خوابگاه پسرانه شهيد چمران: بالاتر از انرژي اتمي
خوابگاه پسرانه 12 فروردين:خيابان 12 فروردين
خوابگاه دخترانه 16 آذر:خيابان 16 آذر ، نبش خيابان نصرت
خوابگاه دخترانه وصال :خيابان وصال
 خوابگاه دخترانه قدس:خيابان قدس
خوابگاه دخترانه 13 آبان:تقاطع خيابان هاي وصال و طالقاني
خوابگاه دخترانه كيانوري (موقوفه جديدالتاسيس):انتهاي خيابان كارگز شمالي
خوابگاه متاهلين 16 آذر:خيابان 16 آذر
خوابگاه متاهلين فرهنگ :خيابان شانزدهم اميرآباد
خوابگاه متاهلين جلال آل احمد:قزل قلعه
خوابگاه متاهلين سعادت آباد (جديد التاسيس):24 متري سعادت آباد ، سرو شرقي

امكانات فرهنگي ، ورزشي مجموعه خوابگاه ها:
 سالن شهيد نوروزي
سينما كوي
 تالار انديشه
 تالار الغدير
تالار جوان
مركز فرهنگي هنري كوثر
مجموعه ورزشي امام علي (ع(
مركز رايانه كوي و فاطميه و ساير خوابگاه ها
ايستگاه تندرستي
خانه فرهنگ و هنر كوي ، شامل سالن ها و كلاس هاي متنوع ، متعدد و مجهز
مجموعه پارك كاجستان
زمين هاي روباز ورزشي
سالن ورزشي خواهران
كتابخانه و سالن هاي مطالعه


 

 

دانشگاه صنعتی امیر کبیر
نام دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران) حدود چهل و شش سال پیش به عنوان اولین دانشگاه صنعتی کشور شناخته شد . این دانشگاه که به تعبیر مقام معظم رهبری مادر دانشگاههای صنعتی کشور نام گرفته توانسته است با گسترش فعالیتهای آموزشی ، پژوهشی و دانشجویی گسترده خود ، جایگاهی برتر را در میان مراکز علمی تحقیقاتی به خود اختصاص دهد که از جمله افتخارات این دانشگاه می توان موارد زیر را نام برد:
-
کسب عنوان قطب علمی در رشته های مهندسی مکانیک ، مهندسی برق ، مهندسی شیمی ، مهندسی نساجی ، مهندسی پزشکی و کاندیدای قطب علمی رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- کسب رتبه ممتاز در جشنواره خوارزمی و دریافت بیش از بیست جایزه
- کسب رتبه اول تحقیقات در میان دانشگاههای فنی مهندسی کشور در چندین دوره ارزشیابی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
- کسب رتبه اول ارتباط صنعت با دانشگاه
- داشتن بالاترین نسبت استاد به دانشجو در بین دانشگاههای کشور
- کسب عنوان برتر المپیاد دانشجویی در سالهای مختلف
- تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی توسط دانشجویان ممتاز و اعطای تسهیلات به آنها
- امضای تفاهم نامه با دانشگاههای معتبر جهان
در حال حاضر این دانشگاه با بیش از 440 عضو هیات علمی 6900 دانشجو و 132 گرایش در مقاطع مختلف علمی و دو واحد اقماری بندرعباس و ماهشهر به ارائه خدمات آموزشی ، پژوهشی و رفاهی می پردازد . آنچه در زیر می آید خلاصه ای از فعالیتها و چگونگی سرویس دهی در دانشکده ها و واحدهای مختلف دانشگاه می باشد.
خدمات رفاهی
دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بهره گیری از بیش از 20 خوابگاه ، مرکز مشاوره دانشجویی ، سلف سرویس ، مرکز بهداشت و درمان و واحدهای خدماتی از قبیل آرایشگاه ، خشکشویی ، ساعت سازی ، خیاطی ، کفاشی ، بوفه ها و فروشگاههای دانشجویی و .... خدمات متعددی را در زمینه های رفاهی به دانشجویان ارائه می دهد . این دانشگاه با بهره گیری از 10 کانون فرهنگی هنری و تعداد بسیاری از انجمنهای علمی ، شوراهای صنفی ، نشریات و تشکلهای دانشجویی سعی در بارور نمودن استعدادهای دانشجویان در زمینه فرهنگی ، هنری و علمی دارد.
امتیازات ویژه دانشجویان ممتاز
به منظور جذب بهتر نخبگان و دانشجویان برتر دبیرستانی امتیازاتی برای رتبه های زیر 300 که این دانشگاه را به عنوان انتخاب اول خود برگزینند ، در نظر گرفته شده است:
-
امکان تحصیل همزمان در دو رشته
- پرداخت کمک هزینه تحصیلی
- اعطای کامپیوتر به رتبه های زیر 100
- استفاده از اینترنت رایگان
- تشکیل کلاسهای فوق برنامه زبان ، کامپیوتر و...
استفاده از خوابگاههای با جمعیت کمتر
به اعتقاد برخی از دانشگاهیان این دانشگاه مادر دانشگاه های صنعتی کشور است این مسئله صرفا جنبه شعاری و تبلیغاتی نداردبرخی از رشته های عرضه شده در دانشگاه مانند رشته هوا فضا ، همینطور فعالیت های مراکز تحقیقاتی دانشگاه و ارتباط مناسب با بخش های صنعتی و تولیدی کشور بسیار چشمگیر است . جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه واحد دانشگاهی تفرش از بخش های فعال این دانشگاه هستند. اعضاء هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه در ارئه مقالات در مجلات معتبر ، برتری در مسابقات جهانی ربات ها ، المپیادهای دانشجوئی همیشه در سطح خوبی ظاهر شده اند.
ایجاد رشته های جدید متناسب با نیازهای جامعه و توسعه کیفی آموزش های پایه این دانشگاه را بین دانشگاه های صنعتی متمایز نموده است.
در این دانشگاه فعالیتهای دانشجوئی در حوزه های اجتماعی نیز حجم وسیعی از ارتباطات دانشگاهی را به خود اختصاص داده است.
دانشگاه امیرکبیر از امکانات ورزشی مناسبی برخوردار استکه مهمترین آن زمین چمن فوتبال آن است که با هزینه بالایی مجهز به چمن مصنوعی شده است.
همچنین سالن های ورزشی والیبال، بسکتبال، بدمینتون، هندبال، بدنسازی، کشتی برای دانشجویان دختر و پسر مورد بهره برداری می باشد.





دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1308 با عنوان موسسه ای ایرانی برای آموزش عالی فنی تاسیس شد.
در سال 1357 نشان دانشگاه به آن تعلق گرفت و از آن زمان به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاههای مهندسی و علمی جمهوری اسلامی ایران شهرت ملی گرفت که برنامه های تحصیلی ناپیوسته و تکمیلی را ارائه می کند . با قرار گرفتن موقعیت این دانشگاه در شمال شرق تهران و روابط آن با اطراف محیط فرهنگی و تفریحی مناسبی را فراهم می کند تا برای یک موسسه تحقیقاتی بزرگ تر مناسب کار باشد فضای دانشگاه شامل کلاسهای درس ، آزمایشگاهها ، کتابخانه ها ، خوابگاهها و امکانات تفریحی با 37 ساختمان بزرگ با مساحتی در حدود 42 هکتار زمین پهناور است.
خدمات
امکانات فضای دانشگاه که برای دانشجویان و کارکنان دانشگاه وجود دارند عبارتند از : مسجد ، مرکز پلی کلینیک عمومی ، بخش قلب (قلب شناسی) ، چشم پزشکی ، پزشکی زنان ، پوست ، دندانپزشکی (مسئولیت بیمه دانشجویان بین المللی در زمینه های درمانی خود در این دانشگاه به عهده خودشان است)، اداره پست ، بانک ، کتابفروشی و لوازم التحریر ، صحافی ، خدمات تایپ وفتوکپی ، آتلیه عکاسی ، رستورانهای سلف سرویس و بوفه های اغذیه مجزا برای دانشجویان دختر و پسر ، رستورانهای اعضای علمی و کارکنان اداری ، مغازه کفاشی ، آرایشگاه ، اتوشویی ، نانوایی ، سوپر مارکت دانشجویان ، سوپر مارکت کارکنان ، مهد کودک
از ابتدای تشکیل موسسه آموزشی عمومی ، دانشگاه علم و صنعت ایران زیر نظر وزارت علوم وتحقیقات و فناوری اداره می شود . رئیس دانشگاه با معاونت چهار نایب رئیس در امور آموزشی ، تحقیقی ، اداری و مالی و امور دانشجوئی و فرهنگی مسوول سازماندهی و سرپرستی امور دانشگاه است.
دانشگاه علم و صنعت ایران 361 عضو هیئت علمی و چندین آزمایشگاه حرفه ای و مراکز تحقیقاتی می باشد که در حیطه علوم پایه و نظام فنی و مهندسی و تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی مدارجی را عرضه می کنند . دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از فعال ترین دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارائه آموزش های فارغ التحصیلی و ناپیوسته است که در برنامه های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شوند.
بر اساس اظهار کمیسیون های بررسی تنظیم شده وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ، سه مرکز دانشگاهی تحقیقاتی از سوی دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان مراکز آموزشی عالی در کشور تاسیس شده اند که عبارتند از:
§منابع آبی
§علوم الکترونیک (Hyclro structures)
§مواد پیشرفته
دانشگاه علم و صنعت ایران اخیرا سیستمICT را ايجاد کرده است . این سیستم خواهان حمایت و کمک به اعضای هیئت علمی ، دانشجویان و محققان خصوصی با ایده های ابتکاری است تا در زمینه های علوم رو به رشد مانند علوم کامپیوتر ، مهندسی چند رسانه ای ، مهندسیIT ، مخابرات ماهواره ای و مهندسی پزشکی و غیره تاثیر بسزائی داشته باشد . این مرکز شرکت های تازه تاسیس را تقویت می کند تا در میادین تجاری رقابتی پیشرفت داشته باشند.
در حال حاضر بیش از 6500 دانشجو در دانشگاه علم و صنعت ایران در دو گروه ، 11 دانشکده و بیش از 90 زمینه تحصیلی آموزش می بینند . از زمان تاسیس این دانشگاه بیش از 27000 دانشجو فارغ التحصیل شده اند که 3000 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 100 نفر در مقطع دکتر ادامه تحصیل داده اند.
سال تحصیلی در دانشگاه علم و صنعت ایران به دوره های 6 ماهه تقسیم می شود. برنامه های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه در 150 آزمایشگاه بسیار مجهز که 50 آزمایشگاه تحقیقاتی را شامل می شود ، حمایت می کند.
اهداف ارائه برنامه های فارغ التحصیلی همه در یک جهت مشترک قرار دارند و آن اینست که بهترین امکانات را در اختیار دانشجویان قرار می دهند و شایسته ترین کارکنان را به کار گیرند تا داوطلبان فارغ التحصیل را برای فعالیت های تحقیقی فرهنگی آماده سازند و نیز محققان خصوصی را تربیت کنند تا در مراکز عمومی و خصوصی فعالیت کنند.
دو شعبه مربوط به دانشگاه علم و صنعت ایران در شهرهای اراک و بهشهر وجود دارد . این شعبات وسیله ای برای همکاری با صنعت داخلی و پیشرفت تحقیقات و توسعه شهرهای مذکور است.
ویژگیهای خاص دانشگاه علم و صنعت
- تاسیس تنها دانشکده مهندسی در خاورمیانه با حمایت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
- تاسیس اولین دانشکده مهندسی خودرو در ایران با مشارکت سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران
- تاسیس مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات با همکاری وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات
- تاسیس تنها موسسه کامپوزیت ایران با مشارکت نهاد ریاست جمهوری
- راه اندازی سیستم آموزش مجازی و پذیرش دانشجو در سه رشته مهندسی فناوری اطلاعات ، مهندسی کامپیوتر – نرم افزار و علوم کامپیوتری
- انتخاب دانشگاه به عنوان قطب علمی در سه گروه از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری از جمله : الکترونیک ، مواد پیشرفته ، سازه و سازه های هیدرولیکی
- انتشارات پنج مجله تخصصی و بین المللی برای اولین بار در کشور
- کسب رتبه اول در میان دانشگاههای تخصصی کشور در ارتباط با صنعت
- اولین و تنها گنجینه محصولات تحقیقاتی دانشگاه در بین دانشگاههای کشور
- افتتاح و راه اندازی کلینک صنعتی برای اولین بار در کشور در بین دانشگاههای فنی و مهندسی
امکانات ورزشی دانشگاه علم وصنعت ایراناز سه بخش ورزشی برای ورزشهای داخلی مثل بسکتبال ، والیبال وغیره و یک استادیوم فوتبال تشکیل می شود . همچنین تیمهای فعال دانشجویی دختر و پسر زیادی وجود دارند. این تیمها عبارتند از : فوتبال ، بسکتبال، والیبال، تکواندو ، جودو ، کاراته ، پینگ پنگ ، شطرنج ، بدمینتون ، کشتی ، کونگ فو ، وزنه برداری ، شمشیر بازی ، کوهنوردی ، تیر اندازی ، تنیس ، بدنسازی و دو برای دانشجویان پسر و رشته های بسکتبال ، والیبال ، تکواندو ، کاراته ، پینگ پنگ ، شطرنج ، بدمینتون ، کوهنوردی ، تیراندازی ، تنیس ، شنا ، آمادگی جسمانی و دو برای دانشجویان دختر . همچنین یک تیم فوتبال آماده مسابقه نیز وجود دارد.
ر داخل و خارج از فضای دانشگاه ، خوابگاههایی برای دانشجویان مجرد ، دختر و پسر و برای دانشجویان متاهلی که با خانواده شان زندگی می کنند ، وجود دارد . یازده بلوک (ساختمان ) و 5 خوابگاه در مجاورت دانشگاه واقع شده اند که محیط خوبی را برای اقامت دانشجویان بین المللی فراهم می کند . مسکن خوابگاهی برای کلیه دانشجویان بین المللی که در رشته های تحصیلی علم و صنعت ایران ثبت نام کرده اند.
مجموعه خوابگاه دانشگاه علم وصنعت:کوی بسیج ، پسران مجرد – شامل بلوک های 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8
کوی بسیج ، دختران مجرد – شامل بلوک های 1 و 2 و 9
کوی بسیج ، دانشجویان متاهل : شامل دو بلوک واقع در شمال شرقی پردیس دانشگاه
خوابگاه حکیمیه : این خوابگاه پسران مجرد
خوابگاه رشیدیه : این خوابگاه پسران مجرد
خوابگاه مجیدیه : این خوابگاه پسران مجرد و جانبازان متاهل
خوابگاه فرجام : این خوابگاه جهت استفاده دانشجویان ممتاز ( پسر ) است.
خوابگاه جشنواره : این خوابگاه جهت استفاده دانشجویان دکتری است.
 
 
 

دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده‌ای است به نام دانشکده مخابرات که در سال ۱۳۰۷ هجری یعنی ۷۵ سال پیش در محل فعلی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تأسیس شده و در سال ۱۳۱۸ هجری اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده است.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار فعلی در ابتدا در سال ۱۳۵۹، در پی تصویب ستاد انقلاب فرهنگی از ادغام ۹ مرکز آموزش عالی و با عنوان « مجتمع دانشگاهی فنی و مهندسی » بنیاد نهاده شد و سپس در سال ۱۳۶۲ نام آن به « دانشگاه فنی و مهندسی» و در سال ۱۳۶۷ به «دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی » تغییر یافت.

علاوه بر رشته مخابرات با قدمت ۷۵ ساله، رشته نقشه برداری این دانشگاه ۴۹ سال و دانشکده مهندسی مکانیک آن ۳۰ سال قدمت دارند. فعالیت‌های آموزشی دانشگاه در حال حاضر در شش دانشکده مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی نقشه برداری، مهندسی صنایع و علوم و با ۱۶ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۴۴ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۴ رشته تحصیلی در مقطع دکترا متمرکز است. از مجموع بیش از ۳۷۵۴ نفر دانشجوی دانشگاه ، بیش از ۲۹۱۳ نفر در مقطع کارشناسی، ۷۶۳ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۷۸ نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

دانشکده ها، امکانات تحقیقاتی و مطالعاتی :

این دانشگاه دارای ۶ دانشکده مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، علوم، مهندسی صنایع و مهندسی نقشه برداری است. دانشکده مهندسی برق دارای اولین آزمایشگاه آنتن در کشور است.

مراکز تحقیقاتی :

مرکز علوم و فنون و مرکز مشاوره و تحقیقات دفتر مرکزی این دانشگاه به عنوان مراکز تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند.

آزمایشگاه ها :

این دانشگاه دارای تعداد زیادی آزمایشگاه است که در آن ها علاوه بر آموزش دانشجویان توان کارهای تحقیقاتی وجود دارد.

کتابخانه مرکزی :

دانشجویان و کارکنان این دانشگاه از امکانات ۶ کتابخانه در دانشکده ها و سازمان مرکزی این دانشگاه بهره مند هستند. در کتابخانه مرکزی ۹ هزار و ۸۰۹ جلد کتاب فارسی، ۲۳ هزار و ۶۴۱ جلد کتاب غیر فارسی ، ۱۰۶ عنوان مجله لاتین و ۵۰ عنوان مجله فارسی موجود است. این کتابخانه ۹ بانک اطلاعاتی دارد. همچنین یک هزار و ۷۰۰ عنوان منابع غیر چاپی در زمینه عمران، ۲ هزار و ۲۰۰ عنوان در زمینه علوم، و ۶۷۰ فقره در زمینه برق موجود است.

اعضای هیات علمی و دانشجویان :

در این دانشگاه ۳ هزار و ۷۵۴ دانشجو در حال تحصیل هستند. ۲۳۲ نفر عضو هیات علمی این دانشگاه می‌باشند.

امکانات و خدمات دانشجویی :

در حال حاضر ۸ خوابگاه مخصوص متاهلین، ۳ خوابگاه خواهران، و ۵ خوابگاه برادران در این دانشگاه موجود است. دانشجویان از خدمات مشاوره دانشجویی، اجتماعی، فرهنگی و روان شناسی، برخوردارند و خدمات رفاهی همچون وام تحصیلی و مسکن، بیمه خدمات درمانی و حوادث، سلف سرویس، خدمات بهداشتی و درمانی به آنان ارایه می شود.

امکانات ورزشی :

این دانشگاه دارای سالن بدنسازی در خوابگاه ها و دانشکده ها، ۳ زمین روباز به طور جداگانه برای بسکتبال، والیبال و فوتبال و ۲ زمین تنیس روی میز است. هر رشته ورزشی نیز یک سالن اختصاصی به صورت ایستگاه تندرستی غیر فعال دارد.

برخی فعالیت های دانشگاه :

راه اندازی دوره‌ها و رشته‌های خاص

- دوره بین‌المللی (JIK)، عمران با همکاری دانشگاه ITC هلند و وزارت جهاد کشاورزی

- دوره بین المللی مشترک هوا فضابا همکاری دانشگاه مالک اشتر

- سه دوره دکتری برق، مکانیک و سنجش از راه دور در رشته ماهواره

- همکاری‌های علمی بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه هانوفر آلمان

- راه اندازی دوره‌های مشترک در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی خود رو بین دانشگاه کینگزستون انگلستان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

- راه اندازی دوره‌های مشترک کارشناسی‌ هوا فضا بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه تکنولوژی هوانوردی روسیه

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه MADI روسیه

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه ساوت استرالیا

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه اروپایی لفک قبرس

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه کاردیف انگلستان
- امضای تفاهم نامه با دانشگاه مونیخ آلمان
-دانشجوی دکترای مشترک با یکی از دانشگاه‌های فرانسه

دانشگاه و افتخارات :

با نگاهی به آمار ۲۲۸ نفری راه یافتگان این دانشگاه در آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۱ در مقایسه با تعداد ۸۰۰ نفر دانشجوی تازه وارد به دانشگاه در همین سال، جلوه این موفقیت را در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نمایان‌تر خواهد کرد.

جالب تر آن که دو رتبه اول در رشته‌های مهندسی عمران، نقشه برداری و مهندسی صنایع و رتبه‌هایی چون ۲، ۳، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲در آزمون مذکور به این دانشگاه اختصاص یافت.

همچنین در آزمون کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۸۲-۸۳ دانشجویان رشته مهندسی نقشه برداری این دانشگاه رتبه‌های ۱ تا ۱۰ را کسب نمودند.

آمارهای مذکور نشان می‌دهد به نسبت هر ۳ نفر دانشجوی ورودی جدید در سال ۱۳۸۱ بیش از یک نفر در آزمون ورودی کارشناسی ارشد همین سال در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده اند.

همچنین دارندگان رتبه‌های اول سه رشته مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی نقشه برداری و چند رتبه دیگر تک رقمی در آزمون دو سال گذشته از دانشجویان این دانشگاه بوده‌اند.

برخی ابتکارات :

- طراحی و ساخت دستگاه برش شیشه از طریق اعمال شوک حرارتی

- طراحی و ساخت روبات مذاب ریز

- طراحی و ساخت میزآموزشی الکترونیک

- طراحی و ساخت مدل آموزشی خودروهای پیکان و پراید

- طراحی و ساخت بسیاری از وسایل آزمایشگاهی و کمک آموزشی

- ساخت دستگاه چند منظوره خستگی

- طراحی و ساخت کراس آرم‌های کامپوزیتی

- طراحی و ساخت مواد کامپوزیتی FML برای صنایع دفاعی

- طراحی و بهینه سازی بدنه و دینامیک خودرو

- طراحی و کنترل و شبیه سازی روبات راه رونده دو پا

- طراحی یک الگوریتم تطبیقی کاربردی برای اتوپایلوت موشک‌ها

- طراحی و ساخت دستگاه SMD

- استخراج مدل رفتاری سازه‌های مقاوم در مقابل انفجار

- طراحی و ساخت بال کامپوزیتی

- طراحی و ساخت نشت سنج اجاق‌های مایکروویو

- طرح سیستم اطلاعات جغرافیایی شهر شیراز

- طرح Web GIS راه های کشور

برخی گردهمایی‌های علمی :

- ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی مکانیک
- چهارمین کنفرانس دانشجویی صنعتی سیستم‌های هوشمند
- ششمین کنفرانس مهندسی برق
- پنجمین کنگره‌ همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت
- نخستین کنفرانس بین المللی مهندسی محیط زیست
- دومین کنفرانس ماشین بینایی و پردازش تصویر ایران
- نخستین کنفرانس تخصصی نرم افزارهای مهندسی عمران
- دومین سمینار تخصصی‌ هادی های خطوط انتقال نیرو
- هفتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق


 دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه ملی ایران در تاریخ 29/12/1338 تأسیس شد. و به دنبال آن اساسنامه دانشگاه با سه رکن هیأت امناء، رئیس دانشگاه و شورای استادان با بررسی اساسنامه دانشگاههای معتبر دنیا و بر پایه ساختار 27 دانشگاه ملی در کشورهای اروپایی و آمریکایی تدوین گردید. و در آبانماه 1339 در شورایعالی فرهنگ به تصویب رسید. با آنکه امر پذیرش 120 دانشجو در دانشکده معماری و 54 دانشجو در دانشکده بانکداری و علوم اقتصادی و مالی از مهرماه 1339 آغاز شده بود ولی دانشگاه عملاً در 25/11/1339 افتتاح شد.
اولین مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری در سال 1961 تاسیش شد ، در حالیکه اولین مقطع دکترا در رشته علوم اقتصاد در سال 1991 شروع به کار کرد . امروز ، حدود 70 رشته در مقطع ارشد و بیش از 30 رشته در مقطع دکترا همان نشانه سرعت ، یعنی پیشرفت پایدار است ، وجود دارد.
در سال 1962 ، زمین اصلی دانشگاه شهید بهشتی در اوین که دهکده ای آرام در شمال تهران است ، توسعه یافت . پیشرفت امکانات جدید در فضای اصلی دانشگاه ، زمینه را برای افزایش فعالیت دانشگاهی مهیا کرد تا آنجا که در سال 1978 چندین دانشکده در دانشگاه شهید بهشتی فعال شدند
دانشگاه شهید بهشتی هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزش عالی در ایران ، با وجود 10 دانشکده و مدرسه ، 3 موسسه تحقیقی و 7 مرکز تحقیقی معرفی شده است.
با در نظر گرفتن امکانات وسیع و استاندارد بالای تحقیق و آموزش ، دانشگاه قادر است با فعالیتهایش را در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا توسعه دهد.
پرداخت شهریه های ورودی منبع اصلی درآمد دانشگاه شهید بهشتی در 7 سال اول بود ، اما از سال 1968 ، مبالغی وجه دولتی نیز دریافت شد . با وجود این دانشگاه شهید بهشتی تا سال 1979 ، یعنی یکسال پس از انقلاب اسلامی ، در شروع کار یک دانشگاه خصوصی بود.
از آن زمان به بعد این دانشگاه یک دانشگاه دولتی شد . این دانشگاه تا سال 1983 دانشگاه ملی نامیده شد ، سپس با نام دانشگاه شهید بهشتی مجددا نام گذاری شد.
دانشکده های علوم پزشکی تا سال 1986 که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفت و مسولیت این دانشکده ها را به عهده گرفت ، بخشی از این دانشگاه بودند.
روند بازسازی که بوسیله آن دانشکده های جدیدی تاسیس شدند و برخی دانشکده ها ادغام شدند، ادامه داشت و هم اکنون دانشگاه شهید بهشتی شامل 10 دانشکده است:
معماری و شهرسازی
ادبیات و علوم انسانی
روانشناسی و علوم تربیتی
مدیریت
علوم و ریاضیات
حقوق
مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر
علوم زمینه
علوم
علوم اقتصادی و سیاسی
 
دانشگاه شهید بهشتی در دو بخش مهم دارای ویژگی های منحصر به فرد در کشور است.
الف) داشتن ابتکار عمل در ایجاد دانشکده های مدرن برای رشته هایی که با توجه به فن آوری نوین به آنها نیاز است.
ب) کادر علمی پژوهشی از نظر سابقه علمی و فراوانی کارهای پژوهشی این دانشگاه را در رتبه ای ممتاز در سطح کشور قرار داده است.
 
 
با توجه به فضای مناسب و موقعیت جغرافیایی دانشگاه که برای ورزش پیاده روی بسیار مناسب است این دانشگاه علاوه بر زمین چمن فوتبال و استخر شنا از سالن های سرپوشیده چند منظوره جهت ورزش والیبال، پینگ پنگ، بسکتبال، کشتی و بدنسازی برخوردار است.
دانشجویان این دانشگاه تا زمان فعالیت دانشگاه در سال 1357 به علت تمکن مالی عموماً نیاز به خوابگاه نداشتند. بنابراین تا پیروزی انقلاب اسلامی اساساً در این دانشگاه تجربه احداث و اداره خوابگاه و زندگی شبانه روزی دانشجویی به وجود نیامد. لیکن در سال 1362 با شروع مجدد فعالیت آموزشی دانشگاه و با توجه به ترکیب دانشجویان جدید و نیاز مبرم آنها به خوابگاههای دانشجویی مسئولین دانشگاه را بر آن داشت تا درصدد رفع این مشکل برآیند. تا سال 1370 با در اختیار گرفتن خوابگاههای استیجاری و واگذاری تا حدودی این مشکل برطرف می شد. از سال 1370 با احداث مجتمع خوابگاهی برادران و متعاقب آن احداث مجتمع خوابگاهی خواهران در سال 1371 (که این امر با کمک های افراد نیکوکار و مشارکت مالی برخی سازمانها و مؤسسات صورت گرفت) مشکل سکونت دانشجویان شهرستانی تا حد زیادی برطرف شد. ضمن آنکه خوابگاههای استیجاری و واگذاری سابق نیز همچنان برای این امر استفاده می شود و در پی جلب همین کمک های مردمی و با سرمایه گذاری مشترک پزشک کهنسال ایرانی مقیم فرانسه و دانشگاه، برجی 13 طبقه با کاربری خوابگاهی به منظور اسکان دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی با 7200 متر مربع مساحت نیز در تاریخ 19 آبان 82 تأسیس و به بهره برداری رسید. هم چنین کلنگ افتتاح فاز دوم طرح خوابگاهی متأهلی نیز در همان تاریخ و با حضور مقامات علمی و سیاسی کشور در ضلع شمال غربی دانشگاه به زمین زده شد.
تسهیلات و وام ها:
صندوق رفاه دانشجویان به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت رشد استعدادها و کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم بضاعت کشور و جهت تأمین بخشی از هزینه های دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هر ساله برابر ضوابط و مقررات و اعتبارات تخصیص یافته، تسهیلاتی را به صورت وام (تحصیلی، مسکن، ازدواج، ضروری، خوابگاه، بیمه خدمات درمانی) و ودیعه مسکن به دانشجویان دوره روزانه و وام ضروری به دانشجویان دوره شبانه ارائه می نماید. دانشجویان متقاضی دریافت وام با مراجعه به مدیریت امور دانشجویی دانشگاه و تکمیل فرم های مربوطه می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده صندوق رفاه دانشجویان در طول سنوات تحصیل بهره مند شوند. گفتنی است بر اساس مصوبه های موجود تسهیلات ویژه ای نیز برای دانشجویان ممتاز در نظر گرفته شده است.
اولین شهرک بانکداری الکترونیک با مشارکت بانک تجارت دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شده و در مهرماه سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد. از مزایایی این طرح در اختیار قرار دادن کارت جوان به دانشجویان ورودی جدید به منظور حذف استفاده از پول کاغذی با در اختیار داشتن کیف پول اکترونیک می باشد.
رستورانها و بوفه های دانشگاه با در اختیار گذاشتن غذای گرم و سرد به قیمت مناسب در طول روز خدمات تغذیه ای را به دانشجویان ارائه می دهند هم چنین یک وعده غذاخوری خوابگاهها توزیع می گردد.
سرویس ایاب و ذهاب برای انتقال دانشجویان از سطح شهر و بالعکس با مسیرهای منتهی به میادین اصلی شهر و شهرهای اقماری اطراف تهران، از شروع سال تحصیلی تا پایان هر ترم فعال می باشد. اداره بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویان با بخش های عمومی و تخصصی پزشکی امکان استفاده دانشجویان از این بخش ها را فراهم نموده است. شایان ذکر است با توجه به قراردادهای تنظیم شده، در صورت نیاز به بستری دانشجویان و درمانهای تکمیلی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امکانات بیمارستانی خود را در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار می دهد .
 

علامه طباطبائی
تاریخچه دانشگاه:
این دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با ادغام مجتمع های دانشگاهی بزرگ و با سابقه علوم اداری و بازرگانی و هم چنین ادبیات و علوم انسانی، از سال 1363 تحت عنوان دانشگاه «علامه طباطبایی» فعالیت آموزشی و پژوهشی جدید خود را آغاز نمود.
تأمین و پرورش نیروی انسانی متعهد و متخصص مورد نیاز کشور، تولید و توسعه علم، از جمله مهم ترین هدفهای شکل گیری بزرگترین و تنها دانشگاه علوم اجتماعی و انسانی کشور می باشد.
الف. مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی
این مجتمع از ادغام واحدهای زیر تشکیل شده بود:
 
مدرسه عالی بازرگانی تأسیس 1337
 دانشکده حسابداری و علوم مالی نفت تأسیس 1336
مدرسه عالی بیمه تأسیس 1349
مدرسه عالی خدمات جهانگردی و اطلاعات تأسیس 1351
مدرسه عالی مهمانداری و خدمات پرواز تأسیس 1353
مؤسسه علوم بانکی تأسیس 1343
مرکز آموزش مدیریت دولتی تأسیس 1343
دانشکده بین المللی امور اداری و بازرگانی تأسیس 1351
مرکز مطالعات مدیریت ایران تأسیس 1351
مدرسه عالی ایران زمین تأسیس 1348
سازمان مدیریت صنعتی تأسیس 1349
دانشگاه علوم و فنون
مجمتع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی
این مجتمع از ادغام واحدهای زیر تشکیل شده بود:
دانشگاه آزاد ایران تأسیس 1350
دانشگاه ابوریحان بیرونی تأسیس 1350
مدرسه عالی ترجمه تأسیس 1348
مدرسه عالی شمیران تأسیس 1352
دانشکده دماوند تأسیس 1348
 پژوهشکده فرهنگ ایران تأسیس 1349
دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی تأسیس 1350
دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تأسیس 1345
مدرسه عالی ادبیات و زبان های خارجی تأسیس 1343
آموزشگاه عالی آموزشیاری تأسیس 1352
آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی تأسیس 1337
مدرسه عالی پارس
مدرسه عالی ورزش
وضعیت کنونی دانشگاه
در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور با شش دانشکده و یک مؤسسه آموزش عالی فعال و 4 دانشکده در حال تأسیس و یک مرکز تخصصی آزاد. شش مرکز پژوهشی در 108 رشته و و گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. تعداد اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه 412 نفر می باشد. که به لحاظ موقعیت ممتاز علمی و کارآمدی خود در مدیریت کلان کشور حضور فعال دارند و برخی از این اعضاء مسئولیت های مهم اجرایی کشور را به عهده دارند.
این دانشگاه از بدو تأسیس تا حال حاضر حدود هشتاد و پنج هزار دانش آموخته به جامعه تقدیم کرده است. و تعداد دانشجویان این دانشگاه در سال تحصیلی (83-82).14558 نفر می باشد.
همکاری های علمی و فرهنگی در سطح بین المللی
دانشگاه علامه طباطبیی در زمینه ایجاد و تحکیم روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه های خارجی، با دانشگاه مختلف از جمله: عدن(یمن)، آلی کانته(اسپانیا)، وست میسنتر (انگلستان)، تجارت (تاجکستان)، کوشیتا (بنگلادش)، آنکارا(ترکیه)، پداگوژی عرب اٌف (قرقیزستان)، مطالعات خارجی توکیو(ژاپن) تفاهم نامه های همکاری مشترک علمی و فرهنگی منعقد و یا در شرف انعقاد تفاهم نامه می باشد.
دانشجویان خارجی:
همچنین این دانشگاه دارای 65 دانشجوی خارجی از 18 کشور در مقاطع مختلف تحصیلی است.
خانه فرهنگ دانشجویان:
این مرکز جدا از محیط آموزشی، به منظور پرورش استعدادهای فرهنگی، هنری دانشجویان و گسترش انجمن های علمی، هنری و دانشجویی ایجاد گردید.
نشریات دانشجویی:
در این دانشگاه 80 نشریه دانشجویی در زمینه های مختلف توسط تشکلها، کانون ها و انجمن های علمی دانشجویی به چاپ می رسد. این واحد با هدف بنیه علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان فعالیت می نماید.
 
دانشگاه علامه از محدود دانشگاه های مهم کشور که به صورت تخصصی در زمینه علوم انسانی فعالیت دارد.
بطور کلی تمرکز بر روی منابع انسانی و علوم انسانی در این دانشگاه باعث شده که این دانشگاه برای علاقمندان به این رشته ها به عنوان یک مرجع و منبع مطالعاتی مورد توجه قرار گیرد.
اعضاء هیئت علمی دانشگاه از اساتید با سابقه و خوش نام در حوزه علوم انسانی هستند که موجب غنای هر چه بیشتر دانشگاه شده اند . با توجه به این مطالب کسانی که علاقمند به حضور در محیط هائی هستند که بها و ارزش فراوان برای پژوهشهای انسانی قائل هستند ، می توانند با تلاش و پشتکار در این دانشگاه به مراتب علمی بالا دست یابند.
امکانات ورزشی دانشگاه علامه عبارت است از:الف) زمین فوتبال
ب) استخر سرپوشیده
ج) سالن های چند منظوره (والیبال، بسکتبال، بدمینتون)د) سالن شطرنج
 

دانشگاه خوارزمی ( تربیت معلم)
دانشگاه تربیت معلم اولین مرکز آموزش عالی کشور است که در سال 1298 (ه.ش) تاسیس شد و هم اکنون دارای 304 عضو هیات علمی شامل 30 استاد ، 31 دانشیار ، 1220 استادیار ، 1120 مربی و 9 مربی آموزشیار است.
دانشگاه تربیت معلم در 18 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد و دارای 7 دانشکده است که در مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف علوم پایه ، علوم انسانی ، علوم تربیتی و مهندسی دانشجو می پذیرد.
ساختمان مرکزی دانشگاه در تهران خیابان شهید دکتر مفتح شماره 49 واقع است. مساحت این محل حدود 52 هزار متر مربع است و ساختمان آن بر اساس طرح مهندسی مارکف روسی تبار ساخته شده است.
به دلیل افزایش یافتن رشته های تحصیلی و کمبود فضای آموزشی ، در سالهای اخیر چندین ساختمان دیگر برای انجام کارهای پشتیبانی و خوابگاه دانشجویان ، در اطراف همین محل تدارک دیده شده است
 
مشاهير دانشگاه
شهيد محمد علي رجائي
شهيد محمد علي رجائي در سال 1312 (ه.ش) در خانواده اي با بضاعت مالي ضعيف در قزوين متولد شد . او در همان شهر به تحصيل پرداخت ولي به دليل مشکلات زندگي در 12 سالگي مدرسه را ترک نمود و به عنوان کارگر ساختمان شروع به کار کرد . در 16 سالگي به استخدام نيروي هوائي در آمد و در همين دوران با تحصيل شبانه موفق به اخذ ديپلم رياضي گرديد . وي پس از اخذ ديپلم وارد کار تدريس شد و در سال 1345 وارد دانشسراي عالي دانشگاه تربيت معلم فعلي شد و به تحصيلات عاليه پرداخت . در سال 1338 از دانشسراي عالي فارغ التحصيل شد. شهيد رجائي به معلمي علاقه فراوان داشت و از هنر آن به خوبي بهره مند بود.
او معلمي مهربان ، صبور ، کنجکاو و تيزهوش بود و به جوانان عشق مي ورزيد . به همين دليل جوانان به راحتي جذب او مي شدند . شهيد رجائي به کارکردن علاقه فراوان داشت و در شبانه روز 16 ساعت کار مي کرد . وي علاوه بر کار معلمي به فعاليتهاي سياسي مي پرداخت و به همين خاطر توسط ساواک رژيم دستگير و زنداني گرديد و در دوران انقلاب به همراه مردم ، فعاليتهاي خود را عليه رژيم ستمشاهي ادامه داد و پس از پيروزي انقلاب وزير آموزش و پرورش ، نخست وزير و رئيس جمهور گرديد.
علاقه او به انقلاب و مردم سبب کينه دشمنان انقلاب نسبت به او شد و سرانجام در شهريور 1360 وي همراه يار هميشگي اش ، دکتر باهنر در دفتر نخست وزيري به شهادت رساندند . روحش شاد و يادش گرامي باد.
عبدالعظيم قريب
قريب در سال 1257 در گرکان اراک به دنيا آمد . مقدمات زبانهاي فارسي و عربي را در موطن خويش آموخت . در سال 1311 (ه.ش) به تهران آمد و به فراگيري اطلاعات عمومي وتکميل تحصيلات خود پرداخت . در سال 1317 (ه.ش) در مدرسه علميه به تدريس زبان فارسي مشغول گرديد و سپس در مدرسه نظام ، سياسي ، ايران و آلمان ، دارالفنون ، دارالمعلمين ، بنگاه وعظ و خطابه ، دانشکده هاي ادبيات و دانشسراي عالي تدريس نمود. هنگامي که قريب تدريس را آغاز کرد و در مدارس به زبان فارسي اهميتي داده نمي شد و متون مناسب براي تدريس اين زبان به محصلان در دسترس نبود و يا اصلا وجود نداشت . وي ابتدا قواعد زبان فارسي را به سبک دستورهاي فارسي زبان اروپايي تدوين کرد . پس از آن دستور زبان فارسي را در چهار جلد تاليف نمود . نامبرده منتخباتي از نظم و نثر اساتيد زبان فارسي را به نام قواعد الادب تهيه کرد که سالها در مدارس تدريس مي شد . تاريخ برامکه از آثار اوست و کتابهاي کليله و دمنه . گلستان و بوستان را با حواشي به طبع رساند . قريب 58 سال از عمر خود را صرف تدريس ، تاليف و خدمات فرهنگي نمود . او مردي فروتن ، وظيفه شناس و تا سرحد وسواس ، وقت شناس بود . نام وي همواره با تاريخ دستور زبان فارسي همراه خواهد بود.
دکتر غلامحسين مصاحب
دکتر غلامحسين مصاحب در سال 1289 (ه.ش) در منطقه 4 تهران خيابان جليل آباد در خانواده اي روشنفکر به دنيا آمد . وي در همان محل به مدرسه رفت و در سالهاي تحصيلات ابتدايي ، علاقه زيادي به رياضيات نشان داد و با خواندن جبر و هندسه در دوران متوسطه ، شوق و رغبت او به رياضيات بيشتر شد. استاد مصاحب علاوه بر رياضيات ، زبانهاي فارسي ، عربي و همچنين انگليسي و فرانسه را فراگرفت و آنها را در حد عالي مي دانست . همچنين به زبانهاي آلماني و روسي تا حد استفاده از منابع علمي آشنا بود . دکتر مصاحب در زمينه فرهنگ و ادبيات فارسي مطالعات جدي داشت و علوم معقول و منقول و عربي را خوب مي دانست . ايشان در سال 1316 ازدواج نمود و آن گاه براي ادامه تحصيل به فرانسه رفت . پس از بازگشت از فرانسه ، در دانشسراي عالي مشغول شد و در همان زمان نيز به فعاليتهاي اجتماعي روي آورد . اما کار تدريس را در سال 1320 در دانشسراي عالي به طور جدي شروع کرد . در سال 1324 براي ادامه تحصيل در رشته رياضي به انگلستان اعزام و در کالج آموزشي دانشگاه کمبريج مشغول به تحصيل شد.
استاد مصاحب در سال 1327 به عضويت انجمن رياضي دانان انگليس درآمد . او سپس به ايران بازگشت و مشاغل عمده اي را در وزارت علوم و آموزش عالي عهده دار شد که مهمترين آنها پست معاونت فني وزارت مذکور در کابينه دکتر مصدق بود . ايشان در جريان سالهاي آشوب و کودتا دستگير و به سازمان سه کرج منتقل شد.
دکتر مصاحب در سال 1309 مجله رياضيات مقدماتي و عالي را تاسيس کرد و يازده شماره از آن را منتشر نمود . در سال 1340 به خدمت در بخش رياضي دانشسراي عالي پرداخت و سال 1342 به درجه استادي نائل گرديد . وي براي جبران کمبود استاد رياضي در کشور ، به تاسيس موسسه رياضيات در سال 1345 اقدام نمود.
از آثار با ارزش ايشان ، آناليز و تئوري مقدماتي اعداد است که کتاب آناليز اولين کتاب در زمينه مذکور است و به زبانهاي بين المللي ترجمه شده است. کتاب تئوري مقدماتي اعداد ، پس از انقلاب موفق به دريافت جايزه بهترين کتاب سال در ايران شد . از ديگر آثار استاد ، کتاب مدخل منطق صورت ، دايره المعارف فارسي و فرهنگ جغرافيايي است.
دکتر مصاحب پس از سالها خدمت ، در سال 1358 در 69 سالگي ديده از جهان فرو بست و به ديار باقي رهسپار شد.
پروين اعتصامي
پروين اعتصامي در سال 1285 (ه.ش) در تهران متولد شد . پدرش يوسف اعتصامي يکي از رجال روزگار خود بود . پروين با قريحه اي سرشار و طبعي بلند شعر مي سرود . از سبکهاي پيشينيان بويژه شيوه ناصرخسرو پيروي مي کرد و درشيوه مناظرات شعري از سبک عراقي استفاده مي کرد.
مضامين اشعارش اغلب عرفان و اخلاق ، پند و موعظه و طرفداري از محرومان و ستمديدگان بود. پروين انديشه هاي نو و مضمون هاي ابتکاري خود را به شيوه اي بسيار زيبا و استادانه در قالب هاي کهن مي ريخت . اين شاعر گرامي مدتي به عنوان کتابدار کتابخانه مرکزي دانشسراي عالي (دانشگاه تربيت معلم فعلي) مشغول به کار بود. وي عمر کوتاه ولي پرباري داشت و در سال 1320 در گذشت.
 
امکانات ورزشی
سالن ورزشی چند منظوره دانشگاه خوارزمی
این پروژه با زیر بنای حدود 8000 متر مربع بر اساس استانداردهای بین المللی طراحی شد و گنجایش 3000 نفر تماشاگر را دارد.
در این سالن امکان اجرای ورزشهایی نظیر هندبال ، والیبال ، بسکتبال ، و فوتبال سالنی وجود دارد.
همچنین برای تمرینهای دو و میدانی نیز می توان از آن استفاده کرد . طراحی این پروژه به گونه ای است که دانشکده تربیت بدنی بتواند کلاسهای آموزشی علمی را در آن برگزار نماید.
استخر شنای سر پوشیده
زیر بنای این پروژه حدود 4000 متر مربع است و برای پذیرش 300 نفر تماشاگر طراحی شده است . طرح این استخر که جنبه آموزشی نیز در آن لحاظ شده ، مطابق استانداردهای بین المللی است و قسمت مخصوص شنای کودکان نیز دارد این پروژه در اسفند ماه 1382 از پیمانکار تحویل گرفته شد.
امکانات خوابگاه دانشگاه خوارزمی
دو بلوک خوابگاه با زیر بنای هر کدام حدود 4000 متر مربع با ظرفیت هر بلوک برای استفاده 300 نفر ، از محل اعتبارا ت بانکی احداث شد و دارای امکانات مناسبی برای زندگی دانشجویی است.
خوابگاه دانشگاه واقع در مجموعه دانشگاه در پردیس کرج شامل 23 بلوک است. در تهران خوابگاههای شهید کشوری و لاله زار به دانشجویان پسر اختصاص دارد و دانشجویان دختر نیز در خوابگاه شهید حسینی و سمیه ساکن هستند.