گزارش بازدید از کتابخانه حسینیه ارشاد

معاون پژوهشی دبیرستان انرژی اتمی به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان با کتاب، کتاب خوانی و کتابخانه در تاریخ 23 مهر ماه 1390 برنامه ی بازدید از کتابخانه حسینیه ارشاد را برای تعدادی از دانش آموزان پژوهشگر پایه اول فراهم آورد که در ذیل بخشی از گزارش محمد آرامون دانش آموز پایه اول دبیرستان آمده است.
به نام نامی نامان که نامش بهترین نام است
کتابخانه حسینیه ارشاد با داشتن صد و بیست هزار جلد کتاب، تحت هشتاد هزار عنوان یکی از کتابخانه های عمومی بزرگ و مهم در کشور است.
در قسمت اول کتاب های بزرگسالان وجود دارد که افراد عضو یا میهمان می توانند کتاب مورد نظر خود را از طریق بگراند یا از طریق رایانه جست و جو کرده ،نام وکد منبع مورد نظر خود را به مسئول مربوطه تحویل نمایند.
در این کتابخانه، کتاب ها از شماره 000 تا بیش از 900 رده بندی شده اند، برای مثال کتاب های رده 200 کتاب های روانشناسی، کتاب های رده 400کتاب های زبان که کتاب های زبان فارسی از ف 400 استفاده می شود.
قسمت دوم برای افراد نابینا و ناشنوا طراحیشده است، کتاب های افراد ناشنوا به دو دسته تقسیم میشوند:
دسته اول کتاب های گویا شده، که افراد علاقه مند به گویا نمودن کتاب ها می توانند در آزمون تست صدا شرکت نموده و در صورت قبولی نصبت به گویا نمودن کتاب ها اقدام نمایند.لازم به ذکر است که کتاب خانه حسینیه ارشاد دارای یک ستدیو مجهز جهت ضبط صدا می باشد.
قسمت سوم برای کودکان و نوجوانان است که در این قسمت کتب در دو کتابخانه باز و بسته قرار می گیرند در اینجا نیز برای یافتن کتاب همان گونه که در قسمت بزرگسالان گفته شد صورت می گیرد و تنها فرق آن این است که در کتاب های بخش کودکان علاوه بر شماره و کد دارای نوار های رنگی می شاند.برای مثال: کتاب هایی با نوار نارنجی برای افراد ناشنوا و کتاب هایی با خال سفید در گروه کتاب های نفیس قرار می گیرند و به علت قدیمی بودن و امکان خرابی آن ها این کتاب ها به امانت داده نمی شوند.
قسمت چهارم کتاب های مرجع می باشند. افراد استفاده کننده از کتب مرجع به سه دسته تقسیم می شوند:
1.دبیرستانی ها و دانشجویان
2.دانشجویان کارشناسی ارشد
3.محققان و اساتید دانشگاه ها
قسمت پنجم نشریات. که بر اساس حروف الفبایی طبقه بندی شده و بعد از مدتی آنها را به صورت کتابچه آرشیو می نمایند.
قسمت ششم نمایشگاه احوال کودکی. که این نمایشگاه شامل اسباب بازی های قدیمی، کتاب های آموزش و پرورش در زمان های قدیم، کارنامه های افراد در زمان های گذشته، لوازم و التحریر های قدیمی شامل جامدادی ها، تراش ها ، رومیزی ها و ... و همچنین اولین سرمش ها موجود در تاریخ ایران بود.
قسمت هفتم کتابخانه مجازی. در این قسمت کتاب ها به وسیله ی دستگاه های اسکنر مخصوص اسکن شده و به صورت فایل pdfبر روی سی دی و بروی سایت کتابخانه قرار می گیرند.
در کتابخانه ی حسینیه ارشاد قسمت های دیگری همچون پذیرش، امورمالی، امور فنی و ... می باشد که در قسمت امور فنی شماره گذاری و کد گذاری کتاب ها نیز انجام می شود.
محمد آرامون
دانش آموز پایه اول دبیرستان انرژی اتمی کلاس شهید مطهری
23/7/90